CFO Agenda - Οι Δημοσιονομικοί Πολλαπλασιαστές στο νέο πρόγραμμα προσαρμογής: Η σημασία του επενδυτικού κλίματος και του μείγματος της πολιτικής

Δευτέρα, 23 Οκτωβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Corporate finance

Οι Δημοσιονομικοί Πολλαπλασιαστές στο νέο πρόγραμμα προσαρμογής: Η σημασία του επενδυτικού κλίματος και του μείγματος της πολιτικής

16 Μαΐου 2016 | 16:25 Γράφει ο Παναγιώτης Θ.  Καπόπουλος Topics: In Macro

Παναγιώτης Καπόπουλος

Η επιτυχής ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος δύναται να αποτελέσει τον καταλύτη για την επιστροφή της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και την έναρξη της συζητήσης για ενδεχόμενη ρύθμιση του ελληνικού δημόσιου χρέους στο πλαίσιο της ανάλυσης βιωσιμότητάς του.

Η νέα δανειακή συμφωνία με τους εταίρους μας το περασμένο καλοκαίρι προσδιορίζει σε μεγάλο βαθμό τους βασικούς άξονες της οικονομικής πολιτικής και του μεταρρυθμιστικού έργου της επόμενης τριετίας 2016 -2018. Καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσουν δύο βασικές παράμετροι: Πρώτον, η ταχύτητα υλοποίησης των συμπεφωνημένων μέτρων, που σε μεγάλο βαθμό θα διασφαλίσει την έγκαιρη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος, και κατά συνέπεια θα προσδιορίσει το χρόνο επανόδου της εμπιστοσύνης του διεθνούς επενδυτικού κοινού στην ελληνική οικονομία. Δεύτερον, ο τελικός προσδιορισμός του ύψους των χρηματοδοτικών αναγκών του ελληνικού Δημοσίου, και κυρίως η διαμόρφωση του μείγματος πολιτικής για την κάλυψή τους.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ
Η εφαρμογή των όρων και η εντός χρονικού πλαισίου αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος θα δώσει τη δυνατότητα ταχύτερης αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα. Σημειώνεται ότι οι υποχρεώσεις έχουν πάλι συσσωρευτεί, φθάνοντας το Δεκέμβριο του 2015 περίπου τα 4,6 δισ. ευρώ. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα βελτιωθούν οι ασφυκτικές συνθήκες ρευστότητας για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Παράλληλα, η επιστροφή της εμπιστοσύνης σε ένα πιο σταθερό οικονομικό περιβάλλον, μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, θα λειτουργήσει ως επιταχυντής επενδύσεων, ενώ παράλληλα θα βοηθήσει στην επιστροφή των καταθέσεων, συντελώντας στην περαιτέρω αποκατάσταση των συνθηκών ρευστότητας.

Παράλληλα, η επιτυχής ολοκλήρωση της πρώτης αξιολογήσεως του προγράμματος θα αποτελέσει τον καταλύτη για την έναρξη της συζήτησης για μια ενδεχόμενη ρύθμιση του ελληνικού χρέους -στο πλαίσιο της ανάλυσης βιωσιμότητάς του. Ο επαναπροσδιορισμός του ύψους των επιτοκίων και της επιμηκύνσεως των λήξεων του χρέους, ακόμη και αν θεωρηθεί αναγκαία συνθήκη δεν είναι απαραιτήτως ικανή. Απαιτείται, παράλληλα, η επίτευξη για μία μακρά σειρά ετών μιας ισχυρής αναπτυξιακής δυναμικής, καθώς και η επίλυση του ασφαλιστικού προβλήματος προκειμένου να μην τροφοδοτεί το δημόσιο χρέος με νέα ελλείμματα. Αυτές είναι βασικές προϋποθέσεις για ταχύτερη κάμψη της αναλογίας χρέους προς ΑΕΠ. Η επίλυση του ζητήματος του δημοσίου χρέους θα εισάγει τη χώρα σε έναν ενάρετο κύκλο υψηλής αξιοπιστίας – προσέλκυσης επενδύσεων-ισχυρής ανάπτυξης.

ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
Η εμπειρία των προγραμμάτων διάσωσης της περιόδου 2010-2014 έχει δείξει ότι το μείγμα της δημοσιονομικής προσαρμογής διαδραματίζει, μεταξύ άλλων παραγόντων, καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση του ύψους του λεγόμενου δημοσιονομικού πολλαπλασιαστή, δηλαδή της ευαισθησίας του ακαθαρίστου εγχωρίου προϊόντος στην άσκηση συσταλτικής ή διασταλτικής δημοσιονομικής πολιτικής. Η προσαρμογή μέσω αυξήσεως των φορολογικών συντελεστών προκαλεί σημαντική βλάβη στον παραγωγικό ιστό και ως εκ τούτου είναι αναποτελεσματική. Συγκεκριμένα, στον βαθμό που η αύξηση των φορολογικών συντελεστών μειώνει την καταναλωτική δαπάνη και την επενδυτική δραστηριότητα, καταστρέφει θέσεις εργασίας ενώ δημιουργεί ισχυρά κίνητρα για φοροδιαφυγή. Απόρροια αυτής της διαδικασίας είναι το γεγονός ότι αποτυγχάνει να αποδώσει την αναμενόμενη αύξηση των φορολογικών εσόδων.

Συνεπώς, η δημοσιονομική πειθαρχία που προβλέπεται στη νέα δανειακή συμφωνία βάσει των αναθεωρημένων στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα θα ήταν κρίσιμο να επιτευχθεί με τη μικρότερη δυνατή ζημία στην οικονομική ανάπτυξη. Η επίτευξη αυτού του στόχου προϋποθέτει ότι οι επερχόμενες μεταρρυθμιστικές προσπάθειες θα πρέπει να δίδουν έμφαση σε αναπτυξιακές παρεμβάσεις, όπως η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της κρατικής μηχανής, ο εκσυγχρονισμός της φοροελεγκτικού μηχανισμού έτσι ώστε να διευρυνθεί η φορολογική βάση, η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και ο αποτελεσματικός έλεγχος των δημοσίων δαπανών. Αντιθέτως, θα πρέπει να περιοριστούν στο ελάχιστο οι παρεμβάσεις που έχουν αντιαναπτυξιακά χαρακτηριστικά όπως η περαιτέρω αύξηση των φορολογικών συντελεστών στα δηλωθέντα εισοδήματα από εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα καθώς και των ασφαλιστικών εισφορών.

Τέλος, η αξιοποίηση των διαθεσίμων κονδυλίων της Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης για την Ελλάδα (προϋπόθεση η ουσιαστική ενίσχυση της απορρόφησής τους) σε συνδυασμό με την ενδεχόμενη διατήρηση του ευνοϊκού περιβάλλοντος (όπως αυτό προσδιορίζεται από το αδύναμο ευρώ και τις φθίνουσες τιμές του πετρελαίου) δύνανται να αμβλύνουν σημαντικά τις επιπτώσεις της συσταλτικής δημοσιονομικής πολιτικής. Από την άλλη πλευρά, οι κινδυνοι που απορρέουν από την προσφυγική κρίση για τον ελληνικό τουρισμό και την αναταραχή στις ευρωπαϊκές χρηματοοικονομικές αγορές θα επηρέαζαν τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές προς την αντίθετη κατεύθυνση.

CFO Agenda (T. 2016)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο CFO Agenda Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Τρόφιμα – Ποτά

Τηλεπικοινωνίες

Goverment

Τουρισμός

Ηλεκτρικά - Ηλεκτρονικά Είδη

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Πληροφορική

Μεταφορές / Logistics

Ενέργεια / Περιβάλλον

Κατασκευές

Sales

Ναυτιλία

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778