CFO Agenda - Οι επιπτώσεις των Capital Controls στο χονδρεμπόριο

Τετάρτη, 23 Αυγούστου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Corporate finance

Οι επιπτώσεις των Capital Controls στο χονδρεμπόριο

20 Απριλίου 2016 | 13:03 Γράφει ο Σπύρος  Φενερλής Topics: In Micro

Σπύρος Φενερλής

Η εμπειρία καθενός μας από τα capital controls επηρεάζεται από τον κλάδο και την αγορά στους οποίους δραστηριοποιείται. Όσοι απασχολούνται στο λιανεμπόριο ίσως να αναφερθούν στην αύξηση της χρήσης πιστωτικών καρτών με το κόστος προμηθειών που αυτό συνεπάγεται, αλλά και τα σχετικά οφέλη που προσφέρει ο περιορισμός της διακίνησης μετρητών. Μια εταιρεία που εξάγει, ενδεχομένως να αντιμετωπίζει προβλήματα στην προμήθεια υλικών από το εξωτερικό ή την επιστροφή του Φ.Π.Α. Εγώ πάλι, υπηρετώ το χονδρεμπόριο οπότε οι παρατηρήσεις μου αφορούν το συγκεκριμένο κλάδο της οικονομίας.

Προσωπικά, διακρίνω τα capital controls σε 2 περιόδους. Η πρώτη ξεκίνησε στις 28 Ιουνίου 2015 – έναρξη τραπεζικής αργίας – και ολοκληρώθηκε όταν έπαψε να επικρατεί ο φόβος για ένα επικείμενο κούρεμα καταθέσεων. Η δεύτερη περίοδος χαρακτηρίζεται από λιγότερη αβεβαιότητα και συμπεριλαμβάνει την πρόσφατη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Παρά το γεγονός ότι έχω διαβάσει κάποιες ενστάσεις για τη μεθοδολογία της ανακεφαλαιοποίησης, τη χαρακτηρίζω ορόσημο λόγω του συμβολικού της χαρακτήρα και των θετικών μηνυμάτων που έστειλε η ολοκλήρωσή της. Η πρώτη περίοδος με την έντονη φημολογία για κούρεμα καταθέσεων, χαρακτηρίστηκε από μια προσπάθεια κατανόησης του νέου περιβάλλοντος και προετοιμασίας για ότι θα ακολουθούσε. Σε αυτό με βοήθησε πολύ η αντίστοιχη εμπειρία από άλλες χώρες, όπως η Κύπρος, την οποία είχα μελετήσει πριν επιβληθούν τα Capital Controls.

Την πρώτη περίοδο θυμάμαι ότι απλά καθημερινά θέματα καταλάμβαναν ένα μεγάλο μέρος του χρόνου μας καθώς μπαίναμε σε λεπτομέρεια, αξιολογούσαμε δεδομένα από μηδενική βάση και θέλαμε να επιβεβαιώσουμε ότι ολοκληρώθηκαν κάποιες ενέργειες π.χ. Έχει πάρει έγκριση η αποστολή μιας παραγγελίας; Την στείλαμε στον πελάτη μας; Παραλάβαμε το αξιόγραφο; Έλαβε χώρα ο εκτελωνισμός των εμπορευμάτων; Παρείχαμε την απαραίτητη πληροφόρηση στη Διοίκηση; Τι υπόλοιπο έχει αυτή τη στιγμή ο τραπεζικός μας λογαριασμός; Ήταν μια περίοδος έντονων ανησυχιών που χαρακτηρίστηκε από γρήγορες αποφάσεις και επιλογές ανάμεσα σε εναλλακτικές η κάθε μια από τις οποίες περιείχε ένα διαφορετικό ρίσκο, όπως λ.χ. αποδεχόμαστε την πρόταση ενός πελάτη να μας πληρώσει πριν ολοκληρωθεί η περίοδος πίστωσης; Το όφελος για το Ταμείο μπορεί να είνα ξεκάθαρο αλλά τι σημαίνει αυτό σε περίπτωση κουρέματος καταθέσεων; Αντιστοίχως, πως διαχειριζόμαστε μια άρνηση ενός προμηθευτή μας;

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΑΠΟΦΥΓΗ» ΤΟΥ ΑΔΙΕΞΟΔΟΥ

Σήμερα, μερικά από τα παραπάνω διλλήματα της πρώτης περιόδου ελπίζουμε να αποτελούν παρελθόν και επουδενί δεν θα θέλαμε να επιστρέψουν. Παραμένουν, όμως, η γραφειοκρατία των capital controls και οι επιπτώσεις στην οικονομική δραστηριότητα. Παρακάτω μοιράζομαι μαζί σας κάποιες πρακτικές που διαπίστωσα ότι είχαν θετική επίδραση σε εμάς με την ελπίδα να σας φανούν χρήσιμες:

  • Αυξήσαμε τη συχνότητα των βραχυπρόθεσμων Forecast τόσο σε επίπεδο P&L όσο και στην ταμειακή ροή και δώσαμε λιγότερο βάρος στα μακροπρόθεσμα πλάνα. Η τακτική ανανέωση των Forecast μας επέτρεψε να προσαρμόσουμε την τακτική μας στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονταν και να εντοπίσουμε έγκαιρα τυχόν αποκλίσεις. Ειδικά για την ταμειακή ροή, η ανανέωσή της είναι σχεδόν ημερήσια καθώς παρακολουθούμε τις εγκρίσεις των αιτημάτων μας που σχετίζονται με πληρωμές προς το εξωτερικό.
  • Η διαχείριση της γραφειοκρατίας των πληρωμών που γίνονται μέσω του εγχώριου τραπεζικού συστήματος συνεπάγεται σημαντικό φόρτο εργασίας. Η συγκεκριμένη εργασία εκτελείται από δύο στελέχη μας. Ο πρώτος συμπληρώνει τα σχετικά έγγραφα και ο δεύτερος επικοινωνεί με την τράπεζα ώστε να ελέγχει το status των αιτημάτων μας.
  • Αφιερώσαμε χρόνο στην επικοινωνία με τους προμηθευτές μας που έχουν έδρα το εξωτερικό. Στόχος ήταν να καθησυχάσουμε τις ανησυχίες τους για όσα συμβαίνουν στη χώρα, να εξασφαλίσουμε τη συνεχιζόμενη στήριξή τους και τη διατήρηση της απρόσκοπτης ροής στην προμήθεια εμπορευμάτων.
  • Αρκετοί πελάτες επικοινώνησαν μαζί μας ο καθένας για τους δικούς του λόγους. Μερικοί από αυτούς ήθελαν μια συμβουλή ή να συζητήσουμε την ερμηνεία όσων συμβαίνουν. Κάποιοι άλλοι για να μοιραστούν μαζί μας καλές πρακτικές ή επειδή είχαν κάποιο αίτημα. Το βέβαιο είναι ότι οι συνθήκες που επικράτησαν στην πρώτη φάση των Capital Controls μας έδωσαν την ευκαιρία να ενισχύσουμε την καλή σχέση που έχουμε με αρκετούς πελάτες μας.
  • Εξετάσαμε διάφορες εναλλακτικές για παροχή τραπεζικών υπηρεσιών από ιδρύματα εκτός Ελλάδας. Το άνοιγμα ενός τραπεζικού λογαριασμού σε χώρα της Ε.Ε. είναι το προφανές αλλά όχι το μοναδικό. Πέραν ενός τραπεζικού λογαριασμού, μέσω του οποίου θα γίνονται πληρωμές προς ξένους προμηθευτές, πλέον μπορεί να βρει κανείς και άλλες υπηρεσίες, όπως διαχείριση συναλλαγματικού ρίσκου μέσω non deliverable forwards.
  • Ενισχύσαμε τον εξαγωγικό χαρακτήρα της εταιρείας. Η προσπάθεια μας προς αυτή την κατεύθυνση είχε ξεκινήσει προ ετών και συνεχίστηκε με μεγαλύτερη θέρμη φέτος. Αυτό είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο το οποίο δεν θα αναπτύξω εδώ. Θα περιοριστώ να αναφέρω ότι μια πώληση προς το εξωτερικό μπορεί να συμβεί είτε με όχημα μια θυγατρική εταιρεία που θα ιδρυθεί για αυτό το σκοπό στο εξωτερικό, ή μέσω ενός υπάρχοντος πελάτη ο οποίος έχει βγει εκτός συνόρων.
  • Ως μέλος Ομίλου, αξιοποιήσαμε τη διαδικασία ανταλλαγής αποθεμάτων μεταξύ των θυγατρικών ώστε να εισάγουμε άμεσα εμπορεύματα που εμφάνιζαν ζήτηση στην Ελλάδα. Αυτή η έγκαιρη αντίδραση μας οδήγησε στο να εκμεταλλευτούμε μια σειρά από εμπορικές ευκαιρίες καθώς και στο να διατηρήσουμε το απόθεμά μας στα επιθυμητά επίπεδα.

Καθώς η προετοιμασία του ετήσιου οικονομικού πλάνου ξεκινάει και παρότι φύσει αισιόδοξος, είναι εύκολα αντιληπτό ότι θα συμπληρώσω με ευκολία τα threats της ανάλυσης SWOT, ενώ τα εγχώρια opportunities θα είναι δυσεύρετα. Όπως είπε και ο Καζαντζάκης: «Η Ελλάδα επιζεί ακόμα, επιζεί νομίζω μέσα από διαδοχικά θαύματα». Ίσως γιατί ο Έλληνας καταφέρνει να επιζεί σαν τον πολύπραγο Οδυσσέα που αφού αντιμετώπισε τον Κύκλωπα, τους Λαιστρυγόνες, τους Λωτοφάγους, τις Σειρήνες, και την Κίρκη, κατάφερε τελικά να σωθεί και να επιστρέψει στην Ιθάκη.

CFO Agenda (T. 2016)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο CFO Agenda Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Τρόφιμα – Ποτά

Τηλεπικοινωνίες

Goverment

Τουρισμός

Ηλεκτρικά - Ηλεκτρονικά Είδη

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Πληροφορική

Μεταφορές / Logistics

Ενέργεια / Περιβάλλον

Κατασκευές

Sales

Ναυτιλία

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778