CFO Agenda - Τα 5 κλισέ που «στοιχειώνουν» τον Οικονομικό Διευθυντή

Παρασκευή, 18 Αυγούστου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Human capital

Τα 5 κλισέ που «στοιχειώνουν» τον Οικονομικό Διευθυντή

23 Μαΐου 2012 | 10:10 Γράφει το CFO  Editor Topics: Management,Toolkit

Τα 5 κλισέ που «στοιχειώνουν» τον Οικονομικό Διευθυντή

Η εικόνα που έχουν τα στελέχη των επιχειρήσεων για τον Οικονομικό Διευθυντή δεν μένει ανεπηρέαστη από προκαταλήψεις που έχουν κατά καιρούς συνδεθεί με τη θέση αυτή. Προκειμένου να ισχυροποιήσει τη θέση του ως business partner, ο Οικονομικός Διευθυντής θα πρέπει να «εξουδετερώσει» πέντε ανθεκτικά στο χρόνο κλισέ.

* Βασισμένο στο «The Five Cliches CFOs Would Love To Lose», CFO World (Μάρτιος 2012)

Ο αμετακίνητος αντιρρησίας
Είναι μάλλον αυτονόητο ότι σε καιρούς ύφεσης, τα budgets αναθεωρούνται συνεχώς προς τα κάτω, ενώ η χρηματοδότηση νέων projects εξετάζεται με μεγαλύτερη προσοχή (που φτάνει στα όρια της καχυποψίας), σε σχέση με το παρελθόν. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι πολλά τα projects που απορρίπτονται για λόγους χρηματοδότησης, και είναι αλήθεια ότι ο «κλήρος» πέφτει σχεδόν πάντα στον Οικονομικό Διευθυντή για να ανακοινώσει τα άσχημα νέα. Σίγουρα δεν είναι διασκεδαστικό για τον Οικονομικό Διευθυντή να είναι πάντα αυτός που
θα προσγειώσει τα φιλόδοξα σχέδια των στελεχών  στη σκληρή πραγματικότητα, όμως αυτό είναι ένα κομμάτι της δουλειάς του, καθώς είναι ο μόνος που μπορεί να υπολογίσει τη δυνητική συμβολή κάθε project στον κύκλο εργασιών της επιχείρησης, εκτιμώντας ταυτόχρονα όλα τα ρίσκα.

Το πρόβλημα ξεκινά όταν η κάθε επαφή του Οικονομικού Διευθυντή με τους διευθυντές άλλων τμημάτων γίνεται αποκλειστικά προκειμένου να εγκριθούν ή να απορριφθούν σχέδια ανάπτυξης, και ως εκ τούτου η εικόνα του αντιρρησία συνδέεται αναπόσπαστα με τον ρόλο του. Η αλήθεια είναι ότι οι Οικονομικοί Διευθυντές «διψούν» για αναπτυξιακές προτάσεις -υπό την προϋπόθεση ωστόσο ότι θα είναι ρεαλιστικές και καλά μελετημένες. Προκειμένου να επικοινωνήσετε με μεγαλύτερη σαφήνεια τις προθέσεις, θυμηθείτε κάθε φορά που λέτε «όχι» σε κάτι, να επεξηγείτε επαρκώς τους λόγους που σας υποχρεώνουν να πάρετε αυτήν την απόφαση.

Ο γητευτής του Excel
Καλός χρήστης του excel θεωρείται αυτός που γνωρίζει περίπου το 20% των λειτουργιών του. Με βάση αυτό, ο Οικονομικός Διευθυντής  μπορεί άνετα να περιληφθεί στους καλούς ως άριστους χρήστες του Excel. Το κακό είναι ότι τα στελέχη άλλων διευθύνσεων δεν συμμερίζονται πάντα τον ενθουσιασμό του για καλά οργανωμένα φύλλα εργασίας γεμάτα δεδομένα. Επιπλέον, μολονότι σχεδόν όλα τα στελέχη της οικονομικής διεύθυνσης μπορούν να επεξεργάζονται στο excel δεδομένα από το business intelligence σύστημα της εταιρείας, τα υπόλοιπα στελέχη δεν χειρίζονται τα φύλλα εργασίας με την ίδια ευχέρεια, με αποτέλεσμα να μην κατανοούν όσα ο Οικονομικός Διευθυντής παρουσιάζει σε αυτά.

Προκειμένου οι συνάδελφοί σας να είναι σε θέση να εμπεδώσουν τα δεδομένα που παρουσιάζετε σε αυτούς, φροντίστε να «εμπλουτίσετε» την επόμενη παρουσίασή σας με διαγράμματα και KPIs. Με αυτόν τον τρόπο, θα διασφαλίσετε ότι βρίσκεστε «στην ίδια σελίδα» με τους άλλους, ενώ θα απαλλαγείτε από ένα ακόμα άδικο κλισέ.

* Βασισμένο στο «The Five Cliches CFOs Would Love To Lose», CFO World (Μάρτιος 2012)

Ο αμετακίνητος αντιρρησίας
Είναι μάλλον αυτονόητο ότι σε καιρούς ύφεσης, τα budgets αναθεωρούνται συνεχώς προς τα κάτω, ενώ η χρηματοδότηση νέων projects εξετάζεται με μεγαλύτερη προσοχή (που φτάνει στα όρια της καχυποψίας), σε σχέση με το παρελθόν. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι πολλά τα projects που απορρίπτονται για λόγους χρηματοδότησης, και είναι αλήθεια ότι ο «κλήρος» πέφτει σχεδόν πάντα στον Οικονομικό Διευθυντή για να ανακοινώσει τα άσχημα νέα. Σίγουρα δεν είναι διασκεδαστικό για τον Οικονομικό Διευθυντή να είναι πάντα αυτός που
θα προσγειώσει τα φιλόδοξα σχέδια των στελεχών  στη σκληρή πραγματικότητα, όμως αυτό είναι ένα κομμάτι της δουλειάς του, καθώς είναι ο μόνος που μπορεί να υπολογίσει τη δυνητική συμβολή κάθε project στον κύκλο εργασιών της επιχείρησης, εκτιμώντας ταυτόχρονα όλα τα ρίσκα.

Το πρόβλημα ξεκινά όταν η κάθε επαφή του Οικονομικού Διευθυντή με τους διευθυντές άλλων τμημάτων γίνεται αποκλειστικά προκειμένου να εγκριθούν ή να απορριφθούν σχέδια ανάπτυξης, και ως εκ τούτου η εικόνα του αντιρρησία συνδέεται αναπόσπαστα με τον ρόλο του. Η αλήθεια είναι ότι οι Οικονομικοί Διευθυντές «διψούν» για αναπτυξιακές προτάσεις -υπό την προϋπόθεση ωστόσο ότι θα είναι ρεαλιστικές και καλά μελετημένες. Προκειμένου να επικοινωνήσετε με μεγαλύτερη σαφήνεια τις προθέσεις, θυμηθείτε κάθε φορά που λέτε «όχι» σε κάτι, να επεξηγείτε επαρκώς τους λόγους που σας υποχρεώνουν να πάρετε αυτήν την απόφαση.

Ο γητευτής του Excel
Καλός χρήστης του excel θεωρείται αυτός που γνωρίζει περίπου το 20% των λειτουργιών του. Με βάση αυτό, ο Οικονομικός Διευθυντής  μπορεί άνετα να περιληφθεί στους καλούς ως άριστους χρήστες του Excel. Το κακό είναι ότι τα στελέχη άλλων διευθύνσεων δεν συμμερίζονται πάντα τον ενθουσιασμό του για καλά οργανωμένα φύλλα εργασίας γεμάτα δεδομένα. Επιπλέον, μολονότι σχεδόν όλα τα στελέχη της οικονομικής διεύθυνσης μπορούν να επεξεργάζονται στο excel δεδομένα από το business intelligence σύστημα της εταιρείας, τα υπόλοιπα στελέχη δεν χειρίζονται τα φύλλα εργασίας με την ίδια ευχέρεια, με αποτέλεσμα να μην κατανοούν όσα ο Οικονομικός Διευθυντής παρουσιάζει σε αυτά.

Προκειμένου οι συνάδελφοί σας να είναι σε θέση να εμπεδώσουν τα δεδομένα που παρουσιάζετε σε αυτούς, φροντίστε να «εμπλουτίσετε» την επόμενη παρουσίασή σας με διαγράμματα και KPIs. Με αυτόν τον τρόπο, θα διασφαλίσετε ότι βρίσκεστε «στην ίδια σελίδα» με τους άλλους, ενώ θα απαλλαγείτε από ένα ακόμα άδικο κλισέ.


Ο λάτρης της λεπτομέρειας
Μαζί με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, ο Οικονομικός Διευθυντής είναι ο μόνος που έχει συνολική εικόνα της δραστηριότητας της επιχείρησης. Σε αντίθεση όμως με τον CEO, o Οικονομικός Διευθυντής δεν έχει την πολυτέλεια να εστιάσει στη «μεγάλη εικόνα», καθώς ο ρόλος του επιτάσσει να καταπιάνεται σε μεγάλη λεπτομέρεια, με πολλά διαφορετικά ζητήματα, όπως το πιστωτικό όριο ενός πελάτη ή το διακανονισμό με μία τράπεζα.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο ρόλος του Οικονομικού Διευθυντή είναι πολύπλοκος: πρέπει να είναι σε θέση να ελέγχει την κάθε καταχώριση στα λογιστικά βιβλία, να σχεδιάζει τη στρατηγική ανάπτυξη της επιχείρησης, και να μπορεί να προβλέψει την επίδραση της ανόδου των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στις δραστηριότητες της επιχείρησης ταυτόχρονα. Εντούτοις, η πλειοψηφία των στελεχών θεωρεί τον Οικονομικό Διευθυντή ως τον «μανιακό με τη λεπτομέρεια», ίσως επειδή επαφίενται σε αυτόν προκειμένου να έχει όλα τα δεδομένα, τη στιγμή που τα χρειάζονται.

Για να απαλλαγεί ο Οικονομικός Διευθυντής από το κλισέ του «μανιακού με τη λεπτομέρεια», καλό είναι να υπενθυμίζει στους συναδέλφους του, σε κάθε επικοινωνία μαζί τους, ότι είναι αυτός που γνωρίζει κάθε πτυχή της επιχειρηματικής δραστηριότητας, αλλά και το πώς η εργασία του καθενός εργαζομένου συμβάλει στην ανάπτυξη του κύκλου εργασιών.

Ο ανταγωνιστής του Marketing
Η αντιπαλότητα μεταξύ της οικονομικής διεύθυνσης και του τμήματος marketing αποτελεί έναν από τους πλέον διαδεδομένους θρύλους των επιχειρήσεων. Η αλήθεια είναι ότι ο Οικονομικός Διευθυντής αναγνωρίζει πλήρως τη συμβολή του marketing director στην ανάπτυξη της επιχείρησης, και το αντίστροφο, εντούτοις όσο το παλιό αστείο «το μισό marketing budget πηγαίνει χαμένο, αλλά δεν γνωρίζουμε ποιο μισό είναι αυτό» παραμένει επίκαιρο, οι σχέσεις μεταξύ marketing και οικονομικής διεύθυνσης θα χαρακτηρίζονται από αντιθέσεις -ίσως επειδή ο Οικονομικός Διευθυντής δεν αισθάνεται καθόλου άνετα με το «μισό» που δαπανάται άσκοπα.

Γεγονός είναι ότι ο Οικονομικός Διευθυντής αντιλαμβάνεται πολύ καλά τις τακτικές  του marketing. Ειδικά σήμερα όμως, που το ERP και το internet αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού (το πρώτο πληροφορεί πιο ολοκληρωμένα σχετικά με το Return on Investment της κάθε ενέργειας marketing, ενώ το δεύτερο καθιστά πιο εμφανές στα στελέχη εκτός της διεύθυνσης marketing το τι λένε οι καταναλωτές), ο Οικονομικός Διευθυντής έχει κάθε λόγο να αισθάνεται περισσότερο «στα νερά του» με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Δεδομένου του ότι το marketing σήμερα είναι επικεντρωμένο σε νούμερα και ποσοτικά μεγέθη, η επικοινωνία μεταξύ των υποτιθέμενα «αντίπαλων» διευθύνσεων διευκολύνεται σημαντικά, με αποτέλεσμα ο Οικονομικός Διευθυντής να μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά τον πάλαι πότε «άσπονδο» συνάδελφο του.

Ο βαρετός λογιστής
Οι Οικονομικοί Διευθυντές έκαναν μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια προκειμένου να καθιερωθούν ως εξωστρεφείς business partners και να απαλλαγούν από την εικόνα που τους θέλει με τη μύτη χωμένη στα λογιστικά μεγέθη. Ο αγώνας κάθε άλλο παρά εύκολος είναι, καθώς, ακόμα και σήμερα, ευάριθμοι είναι αυτοί που θεωρούν το χάρισμα και την τόλμη ως ιδιότητες απαραίτητες για έναν Οικονομικό Διευθυντή.

Υπάρχει λόγος που το κλισέ αυτό αντέχει στο χρόνο: είναι εν μέρει αλήθεια. Ακριβώς όπως και στην περίπτωση του «αμετανόητου αντιρρησία», ο Οικονομικός Διευθυντής είναι αυτός που οφείλει να προσγειώνει τους άλλους στην πραγματικότητα, γι’ αυτό και είναι υποχρεωμένος να χρησιμοποιεί την ψυχρή γλώσσα των αριθμών. Και δεν έχουν όλα τα στελέχη το βαθμό εξοικείωσης του Οικονομικού Διευθυντή με λογιστικούς λογαριασμούς και αριθμοδείκτες, ώστε να βρουν τη συζήτηση ενδιαφέρουσα.

Στην πραγματικότητα, ο Οικονομικός Διευθυντής δεν πρέπει να απαλλαγεί από τη «ρετσινιά» του βαρετού λογιστή. Αν η οικονομική κρίση μας έμαθε κάτι, αυτό είναι ότι η δημιουργικότητα και η λογιστική δεν πάνε μαζί, και όταν συνδυάζονται, τα αποτελέσματα είναι ολέθρια. Αν τα στελέχη μιας επιχείρησης χρειάζονται τον Οικονομικό Διευθυντή για να τους θυμίζει τα όρια τους και να τους δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας, τότε αυτός σίγουρα μπορεί να συμβιβαστεί με λίγη «πεζότητα». Είναι προς όφελος όλων.

CFO Agenda (T. 020)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο CFO Agenda Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Τρόφιμα – Ποτά

Τηλεπικοινωνίες

Goverment

Τουρισμός

Ηλεκτρικά - Ηλεκτρονικά Είδη

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Πληροφορική

Μεταφορές / Logistics

Ενέργεια / Περιβάλλον

Κατασκευές

Sales

Ναυτιλία

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778