CFO Agenda - Χρήστος Αλτιπαρμάκης: Χρειάζεται αποτελεσματικό φορολογικό πλαίσιο

Τετάρτη, 23 Αυγούστου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Tax & Audit

Χρήστος Αλτιπαρμάκης: Χρειάζεται αποτελεσματικό φορολογικό πλαίσιο

26 Ιουνίου 2013 | 09:45 Γράφει η Ελενα  Ερ΅είδου Topics: cfoID

Χρήστος Αλτιπαρμάκης

Έμφαση στην πάταξη της φοροδιαφυγής και στη δημιουργία ενός δίκαιου, απλού φορολογικού συστήματος δίνει ο Χρήστος Αλτιπαρμάκης, Διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών της Energizer Ελλάς ΑΕ, τονίζοντας ότι οι υπηρεσίες που προσφέρει το κράτος στους πολίτες πρέπει να είναι ανάλογες των φορολογικών τους υποχρεώσεων.

CFO Agenda: Από τα μείζονα θέματα της ελληνικής οικονομίας είναι η ανάπτυξη και η δίκαιη φορολόγηση. Η φορολογία  πρέπει να προστατεύει τα δικαιώματα των φορολογούμενων, να είναι ανταποδοτική, οριζόντια και κάθετη για να αποδίδει τα μέγιστα. Ισχύει κάτι τέτοιο σήμερα;
Χρήστος Αλτιπαρμάκης: Ένας από τους βασικούς σκοπούς της φορολογικής πολιτικής, εκτός από την κάλυψη των δημοσίων δαπανών, πρέπει να είναι και η περαιτέρω ανάπτυξη της επιχειρησιακής και οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Αυτός ο στόχος υπηρετείται, όταν η Δημοσιονομική λειτουργία βασίζεται σε αρχές του δικαίου και της οικονομικής σκοπιμότητας.

Η φορολογία είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του κράτους, πρέπει όμως και οι υπηρεσίες που προσφέρει το κράτος στους φορολογούμενους πολίτες του να είναι ανάλογες των φορολογικών τους υποχρεώσεων. Λόγω της χαμηλής ποιότητας και ποσότητας των παρεχόμενων δημόσιων υπηρεσιών, οι φορολογούμενοι αισθάνονται απογοητευμένοι και αμφιβάλλουν ότι τα χρήματα και οι θυσίες τους πιάνουν τόπο.Στην περίοδο ύφεσης, που βρίσκεται η χώρα μας, η αύξηση των φόρων διευρύνει την κάμψη της οικονομίας, μειώνει περισσότερο τα εισοδήματα και εξασθενεί την οικονομική δραστηριότητα.

Η αυστηρή φορολογία θα αποσπάσει προσωρινά, μεγαλύτερα ποσά φόρων για το κράτος, αλλά θα μειωθεί η φορολογητέα ύλη, είτε με απόκρυψη (φοροδιαφυγή), είτε με μείωση της κατανάλωσης. Αυτό θα έχει σαν συνέπεια το δραματικό περιορισμό των φορολογικών εισπράξεων. Το αντιμετωπίσαμε άλλωστε με την αύξηση των καυσίμων, του πετρελαίου θέρμανσης, του ΦΠΑ κλπ.

Πόσο μπορεί να συντελέσει στην ανάπτυξη η φορολογική μεταρρύθμιση που επιτυγχάνεται σήμερα στην Ελλάδα και προς ποια κατεύθυνση πρέπει να είναι;
Τα τελευταία χρόνια, η φορολογική μεταρρύθμιση είναι περισσότερο από ποτέ στο επίκεντρο της πολιτικής ζωής της χώρας. Έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες για αλλαγές, αλλαγές που σε καμία περίπτωση δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Σήμερα, ο εκσυγχρονισμός του φορολογικού συστήματος, αλλά και η καθιέρωση ενός σταθερού φορολογικού περιβάλλοντος, είναι απολύτως αναγκαία προϋπόθεση για την υπέρβαση και την έξοδο από την κρίση.

Η φορολογική μεταρρύθμιση πρέπει να προκύψει μέσα από ουσιαστικές μελέτες της ελληνικής οικονομίας αλλά και έρευνα για την αντιμετώπιση των σημερινών παθογενειών. Χρειαζόμαστε ένα δίκαιο, σαφές, σύγχρονο και απλό φορολογικό σύστημα που θα υπηρετείται από άξια, ικανά, εξειδικευμένα και άφθαρτα στελέχη. Κυρίαρχα στοιχεία του πρέπει να είναι η ανάπτυξη με κίνητρα για εισροή ημεδαπών και ξένων κεφαλαίων, ο εκσυγχρονισμός της οικονομίας και η δικαιότερη φορολογική αντιμετώπιση των πολιτών με έμφαση στην πάταξη της φοροδιαφυγής.Είναι σαφές ότι η ανάπτυξη είναι συνυφασμένη με τις επενδύσεις.

Συνεπώς η φορολογική μεταρρύθμιση οφείλει να υπηρετεί την αύξηση των επενδύσεων προσελκύοντας κεφάλαια. Όμως, τίποτα δεν θα επιτευχθεί αν δεν υπάρχει κοινωνική συνοχή. Και προς αυτήν την κατεύθυνση οι φορολογικές αλλαγές οφείλουν να παίξουν καταλυτικό ρόλο. Με φορολογικά μέτρα να δοθούν κίνητρα παραμονής και απρόσκοπτης λειτουργίας των επιχειρήσεων στην Ελλάδα και από την άλλη να ενισχυθούν τα αδύνατα τμήματα του πληθυσμού που απειλούνται με εξαφάνιση εξαιτίας της ανεργίας και των νέων δυσβάσταχτων φόρων και εισφορών που καλούνται να πληρώσουν.

Από την θέση του οικονομικού διευθυντή στην Energizer, πείτε μας τι αισθήματα σας δημιουργούν οι φορολογικές πολιτικές που εφαρμόζονται στην Ελλάδα.
Οι προβληματισμοί και οι ανησυχίες είναι τα συναισθήματα που κυριαρχούν, εξαιτίας των φορολογικών πολιτικών που εφαρμόζονται, κυρίως τα τελευταία χρόνια, και πλήττουν τον επιχειρηματικό κλάδο. Κάνοντας μια αναδρομή στο φορολογικό μας ιστορικό, εύκολα διαπιστώνει κανείς την συχνότητα και τις συνθήκες προχειρότητας με τις οποίες μεταβάλλεται η φορολογία εισοδήματος. Όσο καθυστερεί η φορολογική σταθερότητα, τόσο αυξημένη θα είναι η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα των φορολογουμένων. Ο φόβος της έκπληξης νέων μέτρων ή κάποιας «έκτακτης» φορολόγησης, είναι υπαρκτός εξαιτίας του χαμηλού δείκτη αξιοπιστίας που έχει χτιστεί ανάμεσα στις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις.

Ποια η γνώμη σας για τις ενδοομιλικές συναλλαγές;
Οι ενδοομιλικές συναλλαγές μεταξύ πολυεθνικών ομίλων, αποτελούσαν πάντα σημείο αμφισβήτησης και περαιτέρω εξέτασης για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Αρχικά το Υπουργείο Ανάπτυξης με το άρθρο 26 του Ν. 3728 /2008 και στη συνέχεια το Υπουργείο Οικονομικών με τον Ν. 3775 /2009, θέσπισαν την υποχρέωση τεκμηρίωσης τιμών των ενδοομιλικών συναλλαγών, προκειμένου να παταχθεί η φοροδιαφυγή μέσω έμμεσων τεχνικών που μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν οι εν λόγω επιχειρήσεις.

Είναι θετικό το γεγονός ότι θεσπίστηκε ένα τέτοιο νομοθετικό πλαίσιο, που άλλωστε εφαρμόζεται σε όλες τις προηγμένες χώρες,  και πλέον οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να τεκμηριώνουν τις μεταξύ τους συναλλαγές, έτσι ώστε να ισχύει η αρχή των ίσων αποστάσεων, σαν να λειτουργούσαν δηλαδή ως ανεξάρτητες επιχειρήσεις.  Οι κυρώσεις είναι πολύ αυστηρές με συνέπεια να αποθαρρύνονται οι εν λόγω επιχειρήσεις από την μη συμμόρφωση με τα μέτρα περί τεκμηρίωσης τιμών.

CFO Agenda: Από τα μείζονα θέματα της ελληνικής οικονομίας είναι η ανάπτυξη και η δίκαιη φορολόγηση. Η φορολογία  πρέπει να προστατεύει τα δικαιώματα των φορολογούμενων, να είναι ανταποδοτική, οριζόντια και κάθετη για να αποδίδει τα μέγιστα. Ισχύει κάτι τέτοιο σήμερα;
Χρήστος Αλτιπαρμάκης: Ένας από τους βασικούς σκοπούς της φορολογικής πολιτικής, εκτός από την κάλυψη των δημοσίων δαπανών, πρέπει να είναι και η περαιτέρω ανάπτυξη της επιχειρησιακής και οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Αυτός ο στόχος υπηρετείται, όταν η Δημοσιονομική λειτουργία βασίζεται σε αρχές του δικαίου και της οικονομικής σκοπιμότητας.

Η φορολογία είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του κράτους, πρέπει όμως και οι υπηρεσίες που προσφέρει το κράτος στους φορολογούμενους πολίτες του να είναι ανάλογες των φορολογικών τους υποχρεώσεων. Λόγω της χαμηλής ποιότητας και ποσότητας των παρεχόμενων δημόσιων υπηρεσιών, οι φορολογούμενοι αισθάνονται απογοητευμένοι και αμφιβάλλουν ότι τα χρήματα και οι θυσίες τους πιάνουν τόπο.Στην περίοδο ύφεσης, που βρίσκεται η χώρα μας, η αύξηση των φόρων διευρύνει την κάμψη της οικονομίας, μειώνει περισσότερο τα εισοδήματα και εξασθενεί την οικονομική δραστηριότητα.

Η αυστηρή φορολογία θα αποσπάσει προσωρινά, μεγαλύτερα ποσά φόρων για το κράτος, αλλά θα μειωθεί η φορολογητέα ύλη, είτε με απόκρυψη (φοροδιαφυγή), είτε με μείωση της κατανάλωσης. Αυτό θα έχει σαν συνέπεια το δραματικό περιορισμό των φορολογικών εισπράξεων. Το αντιμετωπίσαμε άλλωστε με την αύξηση των καυσίμων, του πετρελαίου θέρμανσης, του ΦΠΑ κλπ.

Πόσο μπορεί να συντελέσει στην ανάπτυξη η φορολογική μεταρρύθμιση που επιτυγχάνεται σήμερα στην Ελλάδα και προς ποια κατεύθυνση πρέπει να είναι;
Τα τελευταία χρόνια, η φορολογική μεταρρύθμιση είναι περισσότερο από ποτέ στο επίκεντρο της πολιτικής ζωής της χώρας. Έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες για αλλαγές, αλλαγές που σε καμία περίπτωση δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Σήμερα, ο εκσυγχρονισμός του φορολογικού συστήματος, αλλά και η καθιέρωση ενός σταθερού φορολογικού περιβάλλοντος, είναι απολύτως αναγκαία προϋπόθεση για την υπέρβαση και την έξοδο από την κρίση.

Η φορολογική μεταρρύθμιση πρέπει να προκύψει μέσα από ουσιαστικές μελέτες της ελληνικής οικονομίας αλλά και έρευνα για την αντιμετώπιση των σημερινών παθογενειών. Χρειαζόμαστε ένα δίκαιο, σαφές, σύγχρονο και απλό φορολογικό σύστημα που θα υπηρετείται από άξια, ικανά, εξειδικευμένα και άφθαρτα στελέχη. Κυρίαρχα στοιχεία του πρέπει να είναι η ανάπτυξη με κίνητρα για εισροή ημεδαπών και ξένων κεφαλαίων, ο εκσυγχρονισμός της οικονομίας και η δικαιότερη φορολογική αντιμετώπιση των πολιτών με έμφαση στην πάταξη της φοροδιαφυγής.Είναι σαφές ότι η ανάπτυξη είναι συνυφασμένη με τις επενδύσεις.

Συνεπώς η φορολογική μεταρρύθμιση οφείλει να υπηρετεί την αύξηση των επενδύσεων προσελκύοντας κεφάλαια. Όμως, τίποτα δεν θα επιτευχθεί αν δεν υπάρχει κοινωνική συνοχή. Και προς αυτήν την κατεύθυνση οι φορολογικές αλλαγές οφείλουν να παίξουν καταλυτικό ρόλο. Με φορολογικά μέτρα να δοθούν κίνητρα παραμονής και απρόσκοπτης λειτουργίας των επιχειρήσεων στην Ελλάδα και από την άλλη να ενισχυθούν τα αδύνατα τμήματα του πληθυσμού που απειλούνται με εξαφάνιση εξαιτίας της ανεργίας και των νέων δυσβάσταχτων φόρων και εισφορών που καλούνται να πληρώσουν.

Από την θέση του οικονομικού διευθυντή στην Energizer, πείτε μας τι αισθήματα σας δημιουργούν οι φορολογικές πολιτικές που εφαρμόζονται στην Ελλάδα.
Οι προβληματισμοί και οι ανησυχίες είναι τα συναισθήματα που κυριαρχούν, εξαιτίας των φορολογικών πολιτικών που εφαρμόζονται, κυρίως τα τελευταία χρόνια, και πλήττουν τον επιχειρηματικό κλάδο. Κάνοντας μια αναδρομή στο φορολογικό μας ιστορικό, εύκολα διαπιστώνει κανείς την συχνότητα και τις συνθήκες προχειρότητας με τις οποίες μεταβάλλεται η φορολογία εισοδήματος. Όσο καθυστερεί η φορολογική σταθερότητα, τόσο αυξημένη θα είναι η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα των φορολογουμένων. Ο φόβος της έκπληξης νέων μέτρων ή κάποιας «έκτακτης» φορολόγησης, είναι υπαρκτός εξαιτίας του χαμηλού δείκτη αξιοπιστίας που έχει χτιστεί ανάμεσα στις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις.

Ποια η γνώμη σας για τις ενδοομιλικές συναλλαγές;
Οι ενδοομιλικές συναλλαγές μεταξύ πολυεθνικών ομίλων, αποτελούσαν πάντα σημείο αμφισβήτησης και περαιτέρω εξέτασης για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Αρχικά το Υπουργείο Ανάπτυξης με το άρθρο 26 του Ν. 3728 /2008 και στη συνέχεια το Υπουργείο Οικονομικών με τον Ν. 3775 /2009, θέσπισαν την υποχρέωση τεκμηρίωσης τιμών των ενδοομιλικών συναλλαγών, προκειμένου να παταχθεί η φοροδιαφυγή μέσω έμμεσων τεχνικών που μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν οι εν λόγω επιχειρήσεις.

Είναι θετικό το γεγονός ότι θεσπίστηκε ένα τέτοιο νομοθετικό πλαίσιο, που άλλωστε εφαρμόζεται σε όλες τις προηγμένες χώρες,  και πλέον οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να τεκμηριώνουν τις μεταξύ τους συναλλαγές, έτσι ώστε να ισχύει η αρχή των ίσων αποστάσεων, σαν να λειτουργούσαν δηλαδή ως ανεξάρτητες επιχειρήσεις.  Οι κυρώσεις είναι πολύ αυστηρές με συνέπεια να αποθαρρύνονται οι εν λόγω επιχειρήσεις από την μη συμμόρφωση με τα μέτρα περί τεκμηρίωσης τιμών.


Τι προβλέπει για τις ενδοομιλικές συναλλαγές ο νέος κώδικας φορολογίας εισοδήματος που συντάχθηκε σύμφωνα και με τα πρότυπα του ΟΟΣΑ;
Σύμφωνα με τον τελευταίο Νόμο 4110 /2013 προβλέπεται διόρθωση κερδών τιμολογήσεων μεταξύ συνδεδεμένων επιχειρήσεων, όταν μεταξύ τους πραγματοποιούνται συναλλαγές με οικονομικούς όρους διαφορετικούς από εκείνους που θα είχαν συμφωνηθεί μεταξύ ανεξάρτητων επιχειρήσεων.Τα κέρδη τα οποία, χωρίς τους όρους αυτούς, θα είχαν πραγματοποιηθεί από την ημεδαπή επιχείρηση, αλλά τελικά δεν πραγματοποιήθηκαν λόγω των διαφορετικών όρων, προσαυξάνουν τα καθαρά κέρδη της επιχείρησης ή μειώνουν τη ζημία που προκύπτει από τα βιβλία της, χωρίς να θίγεται το κύρος αυτών.

Η διαφορετικότητα των τιμών δεν απαγορεύεται, αλλά μέσω των φακέλων τεκμηρίωσης τιμών, οι επιχειρήσεις που υπόκεινται σε αυτήν την διάταξη, θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι καλώς εφαρμόζουν την όποια ενδοομιλική τιμολογιακή πολιτική και δεν αποσκοπούν σε φοροδιαφυγή ή φοροαποφυγή.Οι φάκελοι τεκμηρίωσης τιμών στηρίζονται στις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ τόσο ως προς το περιεχόμενο, όσο και ως προς τις μεθόδους τεκμηρίωσης που δύναται να εφαρμόσει μια επιχείρηση.

Επίσης για τις συμβάσεις δανείου που συνάπτονται μεταξύ συνδεδεμένων επιχειρήσεων δεν εκπίπτουν φορολογικά οι δεδουλευμένοι τόκοι που καταβάλλονται ή πιστώνονται, κατά το μέρος που το συνολικό ύψος δανείων της δανειοδοτούμενης από τις δανειοδότριες υπερβαίνει κατά μέσο όρο και κατά διαχειριστική περίοδο το τριπλάσιο των ιδίων κεφαλαίων της δανειοδοτούμενης (Think Capitalization).

Ως συνδεδεμένες νοούνται οι επιχειρήσεις μεταξύ των οποίων υπάρχει σχέση άμεσης ή έμμεσης ουσιώδους διοικητικής ή οικονομικής εξάρτησης ή ελέγχου, ιδίως λόγω συμμετοχής της μίας στο κεφάλαιο ή τη διοίκηση της άλλης ή λόγω συμμετοχής των ιδίων προσώπων στο κεφάλαιο ή στη διοίκηση και των δύο επιχειρήσεων, καθώς και οι επιχειρήσεις οι οποίες διαθέτουν σε μία από τις συνδεδεμένες τα ανωτέρω δικαιώματα ή δυνατότητες επιρροής.

Εξαιρούνται κάποιες επιχειρήσεις από την υποχρέωση τήρησης φακέλου τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών;
Οι εμποροβιομηχανικές εταιρείες που έχουν εγκατασταθεί στην Ελλάδα με τις διατάξεις του Α.Ν. 89/1967 απαλλάσσονται από την υποχρέωση τεκμηρίωσης των ενδοομιλικών συναλλαγών τους. Επίσης, εξαιρούνται συναλλαγές με μία ή περισσότερες συνδεδεμένες επιχειρήσεις η αξία των οποίων δεν υπερβαίνει τις 100.000 ευρώ αθροιστικά, εφόσον τα ακαθάριστα έσοδα της διαχειριστικής χρήσης για το σύνολο των συνδεδεμένων δεν υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ ή η αξία των οποίων δεν υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ εφόσον τα ακαθάριστα έσοδα της διαχειριστικής χρήσης για το σύνολο των συνδεδεμένων υπερβαίνει τα 5.000.000 ευρώ.

Θα υπάρξει εξορθολογισμός των τιμών του καταναλωτή μετά από όλα αυτά που είναι επίσης και ένα μεγάλο ζητούμενο;
Θεωρώ ότι οι τιμές των καταναλωτών είναι πρωτίστως θέμα προσφοράς και ζήτησης. Όσο η αγορά ισορροπεί σε υψηλά επίπεδα τιμών, δύσκολα θα δούμε διαφοροποιήσεις και μειώσεις. Πάντως σε αρκετούς κλάδους καταναλωτικών ειδών έχει παρατηρηθεί σημαντική μείωση τιμών, είτε απευθείας είτε μέσω προσφορών, εξαιτίας της καταναλωτικής μείωσης της ζήτησης.

Θα μπορούσαμε να «δανειστούμε» φορολογικές πρακτικές από άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ;
Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα φορολογίας αλλά θεωρώ ότι αξίζει να αναφερθώ σε κράτος εκτός ΕΕ. Πρόσφατα μελετούσα το φορολογικό σύστημα της γειτονικής μας Τουρκίας και μου έκανε εντύπωση ο σχεδιασμός του και η αποτελεσματικότητά του. Πρώτα απ’ όλα υπάρχει σοβαρή στρατηγική.

Ο φορολογούμενος γνωρίζει από πολύ νωρίς τι τον περιμένει και πώς θα φορολογηθεί, χωρίς εκπλήξεις και χωρίς αδικίες. Οι επιχειρήσεις αισθάνονται ασφαλείς και μπορούν να εκπονήσουν μακροχρόνια επενδυτικά προγράμματα, απολαμβάνοντας το αυτονόητο, δηλαδή την εμπιστοσύνη του κράτους. Ας μας προβληματίσει θετικά αυτό και να σχεδιάσουμε κι εμείς ένα φορολογικό σύστημα με στρατηγική, με αρχή μέση και τέλος, με απλότητα, με σαφήνεια και πάνω απ’ όλα δίκαιο και ανταποδοτικό.

CFO Agenda (T. 026)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο CFO Agenda Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Τρόφιμα – Ποτά

Τηλεπικοινωνίες

Goverment

Τουρισμός

Ηλεκτρικά - Ηλεκτρονικά Είδη

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Πληροφορική

Μεταφορές / Logistics

Ενέργεια / Περιβάλλον

Κατασκευές

Sales

Ναυτιλία

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778