CFO Agenda - 10 τεχνολογικές τάσεις που σας αφορούν

Δευτέρα, 18 Δεκεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Performance management

10 τεχνολογικές τάσεις που σας αφορούν

2 Ιανουαρίου 2014 | 10:45 Γράφει το Ισαβέλλα  Ζαμπετάκη Topics: Πληροφορική

Καθώς οι τεχνολογικές αλλαγές σημειώνονται με ολοένα και μεγαλύτερη ταχύτητα, 10 βασικές τάσεις θα πρέπει να απασχολήσουν την ατζέντα της ανώτατης διοίκησης κάθε επιχείρησης.

Ο ρυθμός των τεχνολογικών αλλαγών, της καινοτομίας και της υιοθέτησής τους από τον επιχειρηματικό κόσμο επιταχύνει δραματικά μέσα στην τελευταία δεκαετία. Ο παγκόσμιος όγκος δεδομένων διπλασιάζεται κάθε 20 μήνες, ο αριθμός των συσκευών που συνδέονται με το Internet άγγιξε τα 12 δισεκατομμύρια και οι πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου πλησιάζουν το ένα τρισεκατομμύριο δολάρια. Μέσα στο τοπίο αυτό, οι τάσεις που αναλύονται στη συνέχεια είναι οι σημαντικότερες που θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη κάθε σύγχρονη επιχείρηση.

1. Μπαίνοντας στο κοινωνικό δίκτυο
Οι τεχνολογίες κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν κάτι παραπάνω από καταναλωτικό φαινόμενο. Έχουν εξελιχθεί σε μέσο που συνδέει μεταξύ τους τόσο τους ανθρώπους στο εσωτερικό μιας εταιρείας, όσο και με ανθρώπους έξω και πέρα από αυτήν. Αποτελεί μάλιστα το περιβάλλον στο οποίο γίνεται πλέον ένα σημαντικό κομμάτι της δουλειάς. Πολλές, για παράδειγμα, εταιρείες βασίζονται σε μοντέλα κατανεμημένης επίλυσης προβλημάτων και αξιοποιούν τις γνωστικές δυνάμεις των πελατών τους και ειδικών που δεν συγκαταλέγονται απαραίτητα στο προσωπικό τους, για καινοτόμες ιδέες. ’λλες εταιρείες επενδύουν στις τεχνολογίες κοινωνικής δικτύωσης για να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους.

Η Atos, για παράδειγμα, έχει δεσμευτεί να καταργήσει την χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μέχρι το 2014 και στοχεύει στην ταχύτερη επικοινωνία και τη μείωση του χρόνου που αφιερώνει το προσωπικό της σε αναζήτηση πληροφορίας αντικαθιστώντας το εσωτερικό σύστημα e-mail με μια συνεργατική πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης. Παρατηρείται επίσης εντεινόμενη χρήση των τεχνολογιών κοινωνικής δικτύωσης και συνδυασμός τους με στοιχεία σχετικά με την εμπειρία του χρήστη (τόσο σε ατομικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο) για τον προσδιορισμό των μελλοντικών προϊόντων και υπηρεσιών μιας εταιρείας, με στόχο τη μεγιστοποίηση των εσόδων. Η τάση αυτή εκδηλώνεται ήδη σε μια σειρά από κλάδους –από αυτόν της αυτοκινητοβιομηχανίας, μέχρι εκείνον του λιανεμπορίου.

2. Ανταγωνισμός με όπλο τα Big Data και τα advanced analytics
Τα Big Data και τα Analytics αποτελούν πλέον κομμάτι της βάσης που χρειάζεται μια εταιρεία για να μπορεί να λειτουργεί ανταγωνιστικά. Ο όγκος των δεδομένων παγκοσμίως διπλασιάζεται μέσα σε διάστημα μικρότερο των δύο ετών. Η δύναμη των analytics αυξάνει, ενώ τα κόστη υποχωρούν. Οι τεχνολογίες ασύρματης επικοινωνίας, οπτικοποίησης δεδομένων και υποδομής cloud επεκτείνουν την ισχύ και την εμβέλεια της πληροφορίας. Με άφθονα δεδομένα που αντλούνται από μία σειρά από σημεία επαφής και μέσω νέων εργαλείων analytics, οι εταιρείες γίνονται καλύτερες στη δημιουργία ολοένα και πιο εξατομικευμένων προϊόντων και υπηρεσιών.

Η αμερικάνικη εταιρεία Acxiom προσφέρει στους πελάτες της τα προφίλ 500 εκατ. πελατών, με πληροφορία που αντλεί από περισσότερα από 1.500 σημεία για κάθε έναν από αυτούς και μέσα από την ανάλυση έως και 50 δις συναλλαγών. Πολλές εταιρείες μάρκετινγκ συγκεντρώνουν δεδομένα από την πραγματικού χρόνου παρακολούθηση blogs, δελτίων ειδήσεων και tweets, προκειμένου να ανιχνεύουν τις λεπτές εναλλαγές στο κοινό συναίσθημα οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν την στρατηγική τιμολόγησης ή προϊόντων. Παρά την ευρεία αναγνώριση της δυναμικής των Big Data, η οργανωτική και τεχνολογική πολυπλοκότητα, σε συνδυασμό με την επιθυμία για τελειότητα, συχνά καθυστερούν την εφαρμογή τους. Κι έτσι διευρύνεται συνεχώς η απόσταση ανάμεσα στους πρωτοπόρους και τους υπόλοιπους, όσον αφορά την αξιοποίηση των Big Data. Για τις εταιρείες που θέλουν να παρακολουθούν τις τάσεις, η ανάπτυξη ενός σχετικού σχεδίου αποτελεί κρίσιμη προτεραιότητα η σημασία της οποίας μπορεί να παρομοιαστεί με τη γέννηση του στρατηγικού σχεδιασμού πριν από 40 χρόνια.

3. Ολα στο Internet
Μέσα στην επόμενη δεκαετία, αναμένεται μια έκρηξη του αριθμού των μικροσκοπικών σενσόρων οι οποίοι αναμένεται ότι θα συνδέουν σταδιακά μεταξύ τους 50 δις φυσικές οντότητες. Η τεχνολογία αυτή, η οποία βρίσκεται πλέον σε τροχιά διάδοσης, ανοίγει τεράστιες δυνατότητες για τη βελτίωση των διαδικασιών και τη διαχείριση των λειτουργιών. Για παράδειγμα, μέσω του προγράμματος SenseAware, η FedEx δίνει στους πελάτες τη δυνατότητα να τοποθετήσουν μια μικρή συσκευή μέσα στο πακέτο που αποστέλλουν και να παρακολουθούν μέσω αυτής τη θερμοκρασία, τη φωτεινότητα, την υγρασία, τη βαρομετρική πίεση και άλλες παραμέτρους που είναι κρίσιμες για την ασφάλεια κάποιων βιολογικών προϊόντων ή ευαίσθητων ηλεκτρονικών συσκευών. Η δυνατότητα αυτή έχει τεράστια σημασία για εταιρείες οι οποίες διαχειρίζονται σύνθετες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Υπάρχουν μάλιστα και εταιρείες οι οποίες χρησιμοποιούν τέτοιες τεχνολογίες όχι μόνο για να παρακολουθούν, αλλά και για να τρέχουν σύνθετες λειτουργίες και να επιτρέπουν στα συστήματα να λαμβάνουν αυτόνομες αποφάσεις με βάση τα δεδομένα που αναφέρουν οι σένσορες. Κάποια έξυπνα δίκτυα χρησιμοποιούν, για παράδειγμα, σένσορες για να παρακολουθούν τη ροή των οχημάτων και να επαναπρογραμματίζουν τους φωτεινούς σηματοδότες. Στον τομέα της υγείας, υπάρχουν συσκευές οι οποίες παρακολουθούν αυτόματα την πίεση και τη λειτουργία διαφόρων οργάνων του ασθενούς και μεταφέρουν αυτόματα την πληροφορία στον επιβλέποντα γιατρό.

4. Παρέχοντας τα πάντα υπό τη μορφή υπηρεσίας
Η αγοραπωλησία φυσικών προϊόντων υπό τη μορφή υπηρεσίας αποτελεί ένα επιχειρηματικό μοντέλο που κερδίζει έδαφος συνεχώς. Αυτό που προσελκύει τους αγοραστές είναι η ευκαιρία για αντικατάσταση των μεγάλων, παγίων εξόδων με ευέλικτες και τμηματικές λειτουργικές δαπάνες. Κλασικός τομέας στον οποίον παρατηρείται η αλλαγή αυτή είναι ο χώρος της πληροφορικής και των υπηρεσιών cloud. Η εταιρεία καλλυντικών Revlon λειτουργεί περισσότερες από 500 εφαρμογές ΙΤ μέσω private cloud που ανέπτυξε και λειτουργεί η Διεύθυνση Πληροφορικής της εταιρείας. Αυτό όχι μόνο της επέτρεψε να εξοικονομήσει 70 δις δολ. μέσα σε δύο χρόνια αλλά και να είναι σε θέση να πραγματοποιήσει πλήρη μετάπτωση λειτουργίας μέσα σε δύο μόλις ώρες μετά από την καταστροφή του data center της από φωτιά. Υπάρχουν όμως και παραδείγματα πέραν του χώρου της Πληροφορικής. Οι εταιρείες στόλων μεταφορών, για παράδειγμα, δημιουργούν νέα μοντέλα Β2Β μέσω των οποίων ενοικιάζουν τα οχήματα που δεν χρησιμοποιούν με τη μέρα, ή με την ώρα.

Αντίστοιχα, κάποιες εταιρείες υπενοικιάζουν τον χώρο που δεν χρησιμοποιούν οι ίδιες σε τρίτους, για μικρά χρονικά διαστήματα. Παρά το ότι το μοντέλο της διάθεσης προϊόντων υπό τη μορφή υπηρεσιών συζητιέται εδώ και καιρό, ο δυνητικός του αντίκτυπος είναι ακόμη μεγάλος. Ο προσδιορισμός του τι έχει νόημα να προσφερθεί υπό τη μορφή υπηρεσίας συνεχίζει να εξελίσσεται, όπως επίσης εξελίσσονται οι επιθυμίες και η στάση των αγοραστών. Οι μεγαλύτερες εκπλήξεις μάλλον δεν έχουν σημειωθεί ακόμα.

Ο ρυθμός των τεχνολογικών αλλαγών, της καινοτομίας και της υιοθέτησής τους από τον επιχειρηματικό κόσμο επιταχύνει δραματικά μέσα στην τελευταία δεκαετία. Ο παγκόσμιος όγκος δεδομένων διπλασιάζεται κάθε 20 μήνες, ο αριθμός των συσκευών που συνδέονται με το Internet άγγιξε τα 12 δισεκατομμύρια και οι πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου πλησιάζουν το ένα τρισεκατομμύριο δολάρια. Μέσα στο τοπίο αυτό, οι τάσεις που αναλύονται στη συνέχεια είναι οι σημαντικότερες που θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη κάθε σύγχρονη επιχείρηση.

1. Μπαίνοντας στο κοινωνικό δίκτυο
Οι τεχνολογίες κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν κάτι παραπάνω από καταναλωτικό φαινόμενο. Έχουν εξελιχθεί σε μέσο που συνδέει μεταξύ τους τόσο τους ανθρώπους στο εσωτερικό μιας εταιρείας, όσο και με ανθρώπους έξω και πέρα από αυτήν. Αποτελεί μάλιστα το περιβάλλον στο οποίο γίνεται πλέον ένα σημαντικό κομμάτι της δουλειάς. Πολλές, για παράδειγμα, εταιρείες βασίζονται σε μοντέλα κατανεμημένης επίλυσης προβλημάτων και αξιοποιούν τις γνωστικές δυνάμεις των πελατών τους και ειδικών που δεν συγκαταλέγονται απαραίτητα στο προσωπικό τους, για καινοτόμες ιδέες. ’λλες εταιρείες επενδύουν στις τεχνολογίες κοινωνικής δικτύωσης για να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους.

Η Atos, για παράδειγμα, έχει δεσμευτεί να καταργήσει την χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μέχρι το 2014 και στοχεύει στην ταχύτερη επικοινωνία και τη μείωση του χρόνου που αφιερώνει το προσωπικό της σε αναζήτηση πληροφορίας αντικαθιστώντας το εσωτερικό σύστημα e-mail με μια συνεργατική πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης. Παρατηρείται επίσης εντεινόμενη χρήση των τεχνολογιών κοινωνικής δικτύωσης και συνδυασμός τους με στοιχεία σχετικά με την εμπειρία του χρήστη (τόσο σε ατομικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο) για τον προσδιορισμό των μελλοντικών προϊόντων και υπηρεσιών μιας εταιρείας, με στόχο τη μεγιστοποίηση των εσόδων. Η τάση αυτή εκδηλώνεται ήδη σε μια σειρά από κλάδους –από αυτόν της αυτοκινητοβιομηχανίας, μέχρι εκείνον του λιανεμπορίου.

2. Ανταγωνισμός με όπλο τα Big Data και τα advanced analytics
Τα Big Data και τα Analytics αποτελούν πλέον κομμάτι της βάσης που χρειάζεται μια εταιρεία για να μπορεί να λειτουργεί ανταγωνιστικά. Ο όγκος των δεδομένων παγκοσμίως διπλασιάζεται μέσα σε διάστημα μικρότερο των δύο ετών. Η δύναμη των analytics αυξάνει, ενώ τα κόστη υποχωρούν. Οι τεχνολογίες ασύρματης επικοινωνίας, οπτικοποίησης δεδομένων και υποδομής cloud επεκτείνουν την ισχύ και την εμβέλεια της πληροφορίας. Με άφθονα δεδομένα που αντλούνται από μία σειρά από σημεία επαφής και μέσω νέων εργαλείων analytics, οι εταιρείες γίνονται καλύτερες στη δημιουργία ολοένα και πιο εξατομικευμένων προϊόντων και υπηρεσιών.

Η αμερικάνικη εταιρεία Acxiom προσφέρει στους πελάτες της τα προφίλ 500 εκατ. πελατών, με πληροφορία που αντλεί από περισσότερα από 1.500 σημεία για κάθε έναν από αυτούς και μέσα από την ανάλυση έως και 50 δις συναλλαγών. Πολλές εταιρείες μάρκετινγκ συγκεντρώνουν δεδομένα από την πραγματικού χρόνου παρακολούθηση blogs, δελτίων ειδήσεων και tweets, προκειμένου να ανιχνεύουν τις λεπτές εναλλαγές στο κοινό συναίσθημα οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν την στρατηγική τιμολόγησης ή προϊόντων. Παρά την ευρεία αναγνώριση της δυναμικής των Big Data, η οργανωτική και τεχνολογική πολυπλοκότητα, σε συνδυασμό με την επιθυμία για τελειότητα, συχνά καθυστερούν την εφαρμογή τους. Κι έτσι διευρύνεται συνεχώς η απόσταση ανάμεσα στους πρωτοπόρους και τους υπόλοιπους, όσον αφορά την αξιοποίηση των Big Data. Για τις εταιρείες που θέλουν να παρακολουθούν τις τάσεις, η ανάπτυξη ενός σχετικού σχεδίου αποτελεί κρίσιμη προτεραιότητα η σημασία της οποίας μπορεί να παρομοιαστεί με τη γέννηση του στρατηγικού σχεδιασμού πριν από 40 χρόνια.

3. Ολα στο Internet
Μέσα στην επόμενη δεκαετία, αναμένεται μια έκρηξη του αριθμού των μικροσκοπικών σενσόρων οι οποίοι αναμένεται ότι θα συνδέουν σταδιακά μεταξύ τους 50 δις φυσικές οντότητες. Η τεχνολογία αυτή, η οποία βρίσκεται πλέον σε τροχιά διάδοσης, ανοίγει τεράστιες δυνατότητες για τη βελτίωση των διαδικασιών και τη διαχείριση των λειτουργιών. Για παράδειγμα, μέσω του προγράμματος SenseAware, η FedEx δίνει στους πελάτες τη δυνατότητα να τοποθετήσουν μια μικρή συσκευή μέσα στο πακέτο που αποστέλλουν και να παρακολουθούν μέσω αυτής τη θερμοκρασία, τη φωτεινότητα, την υγρασία, τη βαρομετρική πίεση και άλλες παραμέτρους που είναι κρίσιμες για την ασφάλεια κάποιων βιολογικών προϊόντων ή ευαίσθητων ηλεκτρονικών συσκευών. Η δυνατότητα αυτή έχει τεράστια σημασία για εταιρείες οι οποίες διαχειρίζονται σύνθετες εφοδιαστικές αλυσίδες.

Υπάρχουν μάλιστα και εταιρείες οι οποίες χρησιμοποιούν τέτοιες τεχνολογίες όχι μόνο για να παρακολουθούν, αλλά και για να τρέχουν σύνθετες λειτουργίες και να επιτρέπουν στα συστήματα να λαμβάνουν αυτόνομες αποφάσεις με βάση τα δεδομένα που αναφέρουν οι σένσορες. Κάποια έξυπνα δίκτυα χρησιμοποιούν, για παράδειγμα, σένσορες για να παρακολουθούν τη ροή των οχημάτων και να επαναπρογραμματίζουν τους φωτεινούς σηματοδότες. Στον τομέα της υγείας, υπάρχουν συσκευές οι οποίες παρακολουθούν αυτόματα την πίεση και τη λειτουργία διαφόρων οργάνων του ασθενούς και μεταφέρουν αυτόματα την πληροφορία στον επιβλέποντα γιατρό.

4. Παρέχοντας τα πάντα υπό τη μορφή υπηρεσίας
Η αγοραπωλησία φυσικών προϊόντων υπό τη μορφή υπηρεσίας αποτελεί ένα επιχειρηματικό μοντέλο που κερδίζει έδαφος συνεχώς. Αυτό που προσελκύει τους αγοραστές είναι η ευκαιρία για αντικατάσταση των μεγάλων, παγίων εξόδων με ευέλικτες και τμηματικές λειτουργικές δαπάνες. Κλασικός τομέας στον οποίον παρατηρείται η αλλαγή αυτή είναι ο χώρος της πληροφορικής και των υπηρεσιών cloud. Η εταιρεία καλλυντικών Revlon λειτουργεί περισσότερες από 500 εφαρμογές ΙΤ μέσω private cloud που ανέπτυξε και λειτουργεί η Διεύθυνση Πληροφορικής της εταιρείας. Αυτό όχι μόνο της επέτρεψε να εξοικονομήσει 70 δις δολ. μέσα σε δύο χρόνια αλλά και να είναι σε θέση να πραγματοποιήσει πλήρη μετάπτωση λειτουργίας μέσα σε δύο μόλις ώρες μετά από την καταστροφή του data center της από φωτιά. Υπάρχουν όμως και παραδείγματα πέραν του χώρου της Πληροφορικής. Οι εταιρείες στόλων μεταφορών, για παράδειγμα, δημιουργούν νέα μοντέλα Β2Β μέσω των οποίων ενοικιάζουν τα οχήματα που δεν χρησιμοποιούν με τη μέρα, ή με την ώρα.

Αντίστοιχα, κάποιες εταιρείες υπενοικιάζουν τον χώρο που δεν χρησιμοποιούν οι ίδιες σε τρίτους, για μικρά χρονικά διαστήματα. Παρά το ότι το μοντέλο της διάθεσης προϊόντων υπό τη μορφή υπηρεσιών συζητιέται εδώ και καιρό, ο δυνητικός του αντίκτυπος είναι ακόμη μεγάλος. Ο προσδιορισμός του τι έχει νόημα να προσφερθεί υπό τη μορφή υπηρεσίας συνεχίζει να εξελίσσεται, όπως επίσης εξελίσσονται οι επιθυμίες και η στάση των αγοραστών. Οι μεγαλύτερες εκπλήξεις μάλλον δεν έχουν σημειωθεί ακόμα.


5. Αυτοματοποιώντας τα καθήκοντα των υπαλλήλων «της γνώσης»
Η σωματική εργασία και οι απλές συναλλαγές έχουν αυτοματοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό μέσα στις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Σήμερα, οι εξελίξεις σε επίπεδο data analytics, το χαμηλό κόστος της υπολογιστικής ισχύος και τα interfaces που «κατανοούν» τους ανθρώπους φέρνουν την αυτοματοποίηση πιο κοντά σε αυτό που αποτελεί αντικείμενο εργασίας για τα περισσότερα από 200 εκατ. «εργατών γνώσης» παγκοσμίως. Οι εξελίξεις στον τρόπο με τον οποίο τα μηχανήματα επεξεργάζονται το λόγο και κατανοούν το πλαίσιό του επιτρέπουν στους υπολογιστές να αναζητήσουν πληροφορία και να εντοπίσουν κοινά μοτίβα σε ταχύτητες που υπερβαίνουν εκείνες των ανθρώπινων δυνατοτήτων.

Στην Clearwell Systems, μια εταιρεία του Silicon Valley η οποία αναλύει νομικά αρχεία για να αντλήσει δεδομένα που θα χρειαστούν στο δικαστήριο, σκαναρίστηκαν πρόσφατα περισσότερα από μισό εκατομμύριο αρχεία και επιλέχθηκε αυτόματα το 0,5% αυτών που είχαν σχέση με το δικαστήριο. Μια εργασία που θα απαιτούσε χρόνο εργασίας πολλών εβδομάδων εάν την εκτελούσε ομάδα δικηγόρων, ολοκληρώθηκε μέσα σε τρεις μόλις μέρες. Τα μηχανήματα γίνονται επίσης ολοένα και πιο ικανά να δίνουν δομή σε επιλεγμένα στοιχεία του περιεχομένου που σκανάρουν ώστε να δημιουργούν υλικό για μάρκετινγκ και οικονομική ενημέρωση.

Ο τρόπος λειτουργίας εταιρειών που κάνουν εντατική χρήση της πληροφορίας θα αλλάξει δραματικά εφόσον μηχανήματα αρχίσουν να αντικαθιστούν κάποιους από τους εργαζόμενους στον τομέα της ανάλυσης της πληροφορίας. Βρισκόμαστε στην εποχή όπου η βάση του δυναμικού πολλών εταιρειών μπορεί κάλλιστα να αποτελείται από έναν συνδυασμό μηχανημάτων χαμηλού κόστους και εργαζόμενων υψηλού κόστους οι οποίοι θα διαθέτουν την κρίση και τις τεχνικές δεξιότητες που απαιτούνται ώστε να διαχειρίζονται το νέο αυτό υβριδικό σχήμα.

Ταυτόχρονα βέβαια, τόσο η ηγεσία των επιχειρήσεων όσο και αυτή των χωρών θα πρέπει να αναλάβει την ευθύνη εξομάλυνσης των εντάσεων και της ανισορροπίας που θα προκληθεί από την μετατόπιση ενός μεγάλου όγκου εργαζομένων στους οποίους θα πρέπει να ανατεθεί κάποιος νέος ρόλος. Η επανεκπαίδευση των εργαζομένων, ο επανασχεδιασμός του εκπαιδευτικού συστήματος και ο επαναπροσδιορισμός της ίδιας της φύσης της εργασίας θα αποτελέσουν σημαντικά στοιχεία της προσπάθειας αυτής.

6. Η αγορά των επόμενων τριών δισεκατομμυρίων ψηφιακών πολιτών
Καθώς το μέσο εισόδημα των πολιτών των αναπτυσσόμενων χωρών αυξάνεται, αυτοί τείνουν να αγοράζουν φορητές συσκευές και κυρίως smartphones, με ολοένα και πιο διευρυμένες δυνατότητες. Αν και πολλές από τις αναδυόμενες αγορές έχουν σημειώσει διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης όσον αφορά τη διείσδυση του Internet, εξακολουθεί να υπάρχει ακόμα τεράστιο περιθώριο για ανάπτυξη. Η διείσδυση των ψηφιακών μέσων στην Ινδία είναι μόλις 10% και στη Κίνα κυμαίνεται γύρω από το 40%. Τα αυξανόμενα επίπεδα συνδεσιμότητας ενισχύουν την επιχειρηματικότητα και δημιουργούν τεράστιες ευκαιρίες για νέες συνεργασίες και συναλλαγές.

Ένα σχετικό παράδειγμα αποτελούν οι επιτυχημένες υπηρεσίες mobile πληρωμών που παρέχουν τράπεζες όπως η Dutch–Bangla Bank Limited (DBBL), στο Μπαγκλαντές, η οποία και προσέλκυσε πάνω από ένα εκατομμύριο συνδρομητές μέσα σε 10 μήνες, και η Standard Bank of South Africa η οποία μείωσε τα κόστη απόκτησης νέων πελατών κατά 80% μέσα από την αξιοποίηση φορητών συσκευών. Η τεχνολογία επιτρέπει επίσης στις πολυεθνικές να προσαρμόσουν τα προϊόντα και το επιχειρηματικό τους μοντέλο στις τοπικές συνθήκες. Η Unilever, για παράδειγμα, παρέχει φορητές συσκευές στους επαρχιακούς διανομείς της στην Ινδία, ακόμα και αν πρόκειται για μικρά καταστήματα.

Οι συσκευές αυτές μεταδίδουν πληροφορίες όπως τα επίπεδα των αποθεμάτων και οι τιμές στην Unilever, ώστε αυτή να μπορεί να βελτιώνει τις προβλέψεις της σχετικά με τη ζήτηση, τη διαχείριση των αποθεμάτων και τη στρατηγική του μάρκετινγκ. Αξιοποιώντας την πληροφορία αυτή, η Unilever κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις στα καταστήματα της επαρχίας κατά 30%.

7. Η εμπειρία στα όρια του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου
Τα όρια μεταξύ του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου γίνονται ολοένα και πιο ασαφή και αρκετές εταιρείες έχουν προχωρήσει ήδη στην εφαρμογή λύσεων που προβάλουν στοιχεία από τον ένα κόσμο στον άλλο, δημιουργώντας ένα νέο πεδίο αλληλεπίδρασης με τους πελάτες τους. Η Tesco και η Delhaize έχουν εγκαταστήσει βιτρίνες πραγματικού μεγέθους σε σταθμούς του μετρό της Νοτίου Κορέας και του Βελγίου, αντίστοιχα. Οι οθόνες αυτές επιτρέπουν στους επιβάτες που περιμένουν το τρένο να χρησιμοποιήσουν το κινητό τους για να κάνουν μία παραγγελία και να παραλάβουν τα σχετικά είδη είτε από το κατάστημα της επιλογής τους, είτε στον χώρο τους.

Κάποιες άλλες εταιρείες ενσωματώνουν τον ψηφιακό κόσμο στα φυσικά καθήκοντα που περιλαμβάνει μία δουλειά. Η Boeing χρησιμοποιεί γυαλιά εικονικής πραγματικότητας ώστε οι εργάτες που συναρμολογούν τα αεροσκάφη 747 να χρειάζεται να ανατρέξουν σε κάποιο φυσικό manual με μικρότερη συχνότητα. Σχετικά pop-ups που εμφανίζονται στα γυαλιά, υποδεικνύουν τα σημεία στα οποία θα πρέπει, για παράδειγμα, να τρυπήσουν ή να συνδέσουν καλώδια.

8. Ενα νέο επιχειρηματικό μοντέλο
Μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες αγορών, ανάγνωσης, παρακολούθησης και συλλογής πληροφορίας στο Internet, οι πελάτες απαιτούν πλέον οι παρεχόμενες υπηρεσίες να είναι εξατομικευμένες, να παρέχονται δωρεάν και να είναι τόσο απλές που να μην χρειάζονται επεξηγήσεις. Οι πάροχοι αυτών των «δωρεάν» υπηρεσιών, θα πρέπει να καινοτομήσουν μέσω εναλλακτικών επιχειρηματικών μοντέλων. Ένα τέτοιο μοντέλο είναι αυτό που συνδυάζει τη συλλογή πληροφορίας μέσω υπηρεσιών που παρέχονται δωρεάν και την αξιοποίησή τους για κάποια σχετική εμπορική δραστηριότητα.

Κλασικό παράδειγμα αποτελεί η πολιτική της Google η οποία ναι μεν παρέχει υπηρεσίες αναζήτησης πληροφορίας δωρεάν αλλά αντλεί τα έσοδά της πουλώντας διαφήμιση και γνώση σχετικά με τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε άλλες εταιρείες. ’s policy of offering its search services free of charge while garnering revenues at the other side of the platform by selling advertising or insights into customer behavior.

9. Αγοραπωλησίες σε νέο πλαίσιο
Η εξέλιξη των τεχνολογιών που διευκολύνουν τη διαδικασία ολοκλήρωσης συναλλαγών online επιτρέπουν την είσοδο νέων παικτών σε μια σειρά από οικονομικές δραστηριότητες. Μια σειρά από πλατφόρμες επιτρέπουν τις εμπορικές συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών, καταργώντας τον ρόλο των επιχειρήσεων. Στο website της Airbnb, για παράδειγμα, νοικοκύρηδες που έχουν ένα περισσευούμενο δωμάτιο στο σπίτι τους, μπορούν να το νοικιάσουν απευθείας σε ενδιαφερόμενους ταξιδιώτες. Περισσότερες από 10 εκατ. διαμονές καταγράφηκαν στην πλατφόρμα αυτή το 2012, η οποία δείχνει ότι μπορεί σύντομα να ξεπερνά τη δυναμικότητα των μεγαλύτερων ξενοδοχειακών αλυσίδων διεθνώς.

10. Η μεταμόρφωση του δημόσιου τομέα
Ο δημόσιος τομέας, ο οποίος και αντιπροσωπεύει το ένα τρίτο του παγκόσμιου ΑΕΠ, έχει καθυστερήσει σημαντικά στην αύξηση της παραγωγικότητας και αυτό μπορεί να αποδοθεί εν μέρει και στην μη αξιοποίηση τεχνολογιών όπως οι πλατφόρμες web, τα big-data analytics και άλλες καινοτομίες του χώρου. Η αύξηση της παραγωγικότητας μέσω της τεχνολογίας θα μπορούσε να συνεισφέρει στη μείωση του κόστους και να βελτιώσει παράλληλα την ποιότητα των υπηρεσιών και των αποτελεσμάτων, αλλά και να τονώσει την παγκόσμια ανάπτυξη. Υπάρχουν κυβερνήσεις χωρών που αξιοποιούν ήδη το διαδίκτυο για να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους.

Η Ινδία έχει εγγράψει 380 εκατ. πολίτες στο μεγαλύτερο πρόγραμμα βιομετρικής αναγνώρισης παγκοσμίως και σκοπεύει να αξιοποιήσει το σύστημα αυτό για να μεταφέρει περισσότερα από 50 δις δολ. σε άπορους, εξοικονομώντας 6 δις δολ. από την αποφυγή περιστατικών απάτης. Στον χώρο της υγείας, μια σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα στην Κίνα δημιούργησε ένα σύστημα παρακολούθησης της καρδιαγγειακής λειτουργίας το οποίο επιτρέπει στους ασθενείς να πραγματοποιούν από μόνοι τους καρδιογραφήματα και να αποστέλλουν τα δεδομένα σε ειδικούς οι οποίοι τους προτείνουν την κατάλληλη θεραπεία από τηλεφώνου.

CFO Agenda (T. 027)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο CFO Agenda Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Τρόφιμα – Ποτά

Τηλεπικοινωνίες

Goverment

Τουρισμός

Ηλεκτρικά - Ηλεκτρονικά Είδη

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Πληροφορική

Μεταφορές / Logistics

Ενέργεια / Περιβάλλον

Κατασκευές

Sales

Ναυτιλία

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778