CFO Agenda - Ναυτιλία: Ποιοι θέλουν να «σβήσουν» την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας;

Τετάρτη, 23 Αυγούστου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Strategic Investments

Ναυτιλία: Ποιοι θέλουν να «σβήσουν» την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας;

27 Ιουνίου 2012 | 10:24 Γράφει ο Ηλίας Γ.  Μπέλλος Topics: Θεσμικά,Ναυτιλία

Ναυτιλία: Ποιοι θέλουν να «σβήσουν» την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας;

Η πολιτική αβεβαιότητα και τα προβλήματα υποδομής του ελληνικού κράτους «διώχνουν» τα εφοπλιστικά κεφάλαια από την Ελλάδα.

Tη «χρυσή εφεδρεία» της ποντοπόρου ναυτιλίας «φλερτάρουν» τα μεγάλα τουλάχιστον κόμματα εξουσίας στην προεκλογική τους εκστρατεία αναδεικνύοντας την ως παράδειγμα διαπρέπουσας ελληνικής βιομηχανίας.

Οι επιχειρηματίες του κλάδου βλέπουν όμως με επιφυλακτικότητα την προσέγγιση που επιχειρείται θυμίζοντας πως ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος που στις πρόσφατες προγραμματικές του δεσμεύσεις εξήγγειλε τώρα την επανασύσταση του υπουργείου εμπορικής ναυτιλίας ήταν εκείνος που τον Οκτώβριο από το βήμα της Βουλής σε μια αδικαιολόγητα αιχμηρή ομιλία έκανε λόγο για ανάγκη να συνεισφέρουν περισσότερα οι εφοπλιστές στην εθνική προσπάθεια, υπονοώντας αύξηση της φορολόγησης.

Οι παλινωδίες αυτές, όπως και η δαιμονοποίηση της επιχειρηματικότητας στην χώρα εν γένει, έχουν καταστήσει ιδιαίτερα ανήσυχους τους Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι εμφανίζονται να θέλουν ειλικρινώς να συνεισφέρουν περαιτέρω στην ελληνική οικονομία με δουλειές και επενδύσεις αλλά δεν τους επιτρέπεται εξαιτίας των χρόνιων διαρθρωτικών προβλημάτων. Δισεκατομμύρια φεύγουν στο εξωτερικό γιατί η οικονομία δεν έχει τις δομές που θα τα κρατούσαν
 
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤΟ ΑΕΠ
 Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κατά την δεκαετία 2000-2010, η ναυτιλία συνεισέφερε 140 δις ευρώ σε εισπράξεις από ξένο συνάλλαγμα  στην Ελλάδα. «Αυτό αντιστοιχεί στο ήμισυ του συνολικού δημόσιου χρέους της χώρας το 2009 που ισοδυναμούσε με 280 δισ ευρώ, ήτοι, 3,5 φορές των εισπράξεων της Ελλάδας από την ΕΕ για την περίοδο 2000-2013 που ανέρχονταν σε 46 δισ.

Δηλαδή 26 δις ευρώ από το Τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και 20 δισ ευρώ από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς», τονίζει η ΕΕΕ.  Όπως αναφέρεται στην τελευταία έκθεση πεπραγμένων του Δ.Σ. της ΕΕΕ «οι θεαματικές αυτές εισροές οφείλονται σε 750 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων».

«Όμως περίπου το ήμισυ των ανωτέρω 140 δισ. ευρώ επανεξήχθη στο εξωτερικό, δεδομένου ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες πληρώνουν για υπηρεσίες παρεχόμενες από άλλες χώρες, διότι το ελληνικό κράτος δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα που θα συγκροτούσαν το μεγαλύτερο μέρος του ναυτιλιακού συναλλάγματος στην Ελλάδα».

Μεταξύ αυτών η ανασυγκρότηση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης αλλά και η ναυτική εκπαίδευση. «Το κράτος δεν επένδυσε στις αναγκαίες υποδομές για την συγκράτηση στη χώρα μεγαλύτερου μέρους του ξένου συναλλάγματος από τη ναυτιλία συγκρινόμενο με τις επενδύσεις για την τουριστική υποδομή». «Συνεπώς, είναι προφανές ότι η ναυτιλία, με την αναγκαία υποδομή, θα μπορούσε να συντελέσει ουσιαστικά στην μελλοντική ανάπτυξη της Ελλάδας» υπογραμμίζει η Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

«Αν αναλογιστεί κανείς πως άμεσα και έμμεσα η ποντοπόρος απασχολεί 250.000 Έλληνες εργαζόμενους σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιώς, χωρίς να συνυπολογιστούν οι επενδύσεις των επιχειρηματιών σε κλάδους πέραν της ναυτιλίας και το κοινωφελές και φιλανθρωπικό έργο δεκάδων εφοπλιστών, τότε είναι απλό να καταλάβει γιατί πρέπει η Πολιτεία να δώσει κίνητρα για περαιτέρω ενίσχυση της χώρας ως έδρα ναυτιλιακών επιχειρήσεων και όχι αντικίνητρα» αναφέρουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη.

Tη «χρυσή εφεδρεία» της ποντοπόρου ναυτιλίας «φλερτάρουν» τα μεγάλα τουλάχιστον κόμματα εξουσίας στην προεκλογική τους εκστρατεία αναδεικνύοντας την ως παράδειγμα διαπρέπουσας ελληνικής βιομηχανίας.

Οι επιχειρηματίες του κλάδου βλέπουν όμως με επιφυλακτικότητα την προσέγγιση που επιχειρείται θυμίζοντας πως ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος που στις πρόσφατες προγραμματικές του δεσμεύσεις εξήγγειλε τώρα την επανασύσταση του υπουργείου εμπορικής ναυτιλίας ήταν εκείνος που τον Οκτώβριο από το βήμα της Βουλής σε μια αδικαιολόγητα αιχμηρή ομιλία έκανε λόγο για ανάγκη να συνεισφέρουν περισσότερα οι εφοπλιστές στην εθνική προσπάθεια, υπονοώντας αύξηση της φορολόγησης.

Οι παλινωδίες αυτές, όπως και η δαιμονοποίηση της επιχειρηματικότητας στην χώρα εν γένει, έχουν καταστήσει ιδιαίτερα ανήσυχους τους Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι εμφανίζονται να θέλουν ειλικρινώς να συνεισφέρουν περαιτέρω στην ελληνική οικονομία με δουλειές και επενδύσεις αλλά δεν τους επιτρέπεται εξαιτίας των χρόνιων διαρθρωτικών προβλημάτων. Δισεκατομμύρια φεύγουν στο εξωτερικό γιατί η οικονομία δεν έχει τις δομές που θα τα κρατούσαν
 
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤΟ ΑΕΠ
 Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κατά την δεκαετία 2000-2010, η ναυτιλία συνεισέφερε 140 δις ευρώ σε εισπράξεις από ξένο συνάλλαγμα  στην Ελλάδα. «Αυτό αντιστοιχεί στο ήμισυ του συνολικού δημόσιου χρέους της χώρας το 2009 που ισοδυναμούσε με 280 δισ ευρώ, ήτοι, 3,5 φορές των εισπράξεων της Ελλάδας από την ΕΕ για την περίοδο 2000-2013 που ανέρχονταν σε 46 δισ.

Δηλαδή 26 δις ευρώ από το Τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και 20 δισ ευρώ από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς», τονίζει η ΕΕΕ.  Όπως αναφέρεται στην τελευταία έκθεση πεπραγμένων του Δ.Σ. της ΕΕΕ «οι θεαματικές αυτές εισροές οφείλονται σε 750 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων».

«Όμως περίπου το ήμισυ των ανωτέρω 140 δισ. ευρώ επανεξήχθη στο εξωτερικό, δεδομένου ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες πληρώνουν για υπηρεσίες παρεχόμενες από άλλες χώρες, διότι το ελληνικό κράτος δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα που θα συγκροτούσαν το μεγαλύτερο μέρος του ναυτιλιακού συναλλάγματος στην Ελλάδα».

Μεταξύ αυτών η ανασυγκρότηση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης αλλά και η ναυτική εκπαίδευση. «Το κράτος δεν επένδυσε στις αναγκαίες υποδομές για την συγκράτηση στη χώρα μεγαλύτερου μέρους του ξένου συναλλάγματος από τη ναυτιλία συγκρινόμενο με τις επενδύσεις για την τουριστική υποδομή». «Συνεπώς, είναι προφανές ότι η ναυτιλία, με την αναγκαία υποδομή, θα μπορούσε να συντελέσει ουσιαστικά στην μελλοντική ανάπτυξη της Ελλάδας» υπογραμμίζει η Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

«Αν αναλογιστεί κανείς πως άμεσα και έμμεσα η ποντοπόρος απασχολεί 250.000 Έλληνες εργαζόμενους σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιώς, χωρίς να συνυπολογιστούν οι επενδύσεις των επιχειρηματιών σε κλάδους πέραν της ναυτιλίας και το κοινωφελές και φιλανθρωπικό έργο δεκάδων εφοπλιστών, τότε είναι απλό να καταλάβει γιατί πρέπει η Πολιτεία να δώσει κίνητρα για περαιτέρω ενίσχυση της χώρας ως έδρα ναυτιλιακών επιχειρήσεων και όχι αντικίνητρα» αναφέρουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη.


ΜΕΝΩ Η ΦΕΥΓΩ;
Όμως η ελληνική πολιτική τα τελευταία δυόμισι έτη, με την κατάργηση του υπουργείου και την συζήτηση περί επιθετικής αύξησης της φορολογίας ενδέχεται να οδηγήσει ακόμα και σε μετεγκατάσταση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και την διαρροή των πλοίων από το νηολόγιο προς άλλες ηπείρους και σημαίες.

Η ελληνική ναυτιλία έχει άμεση ανάγκη λύσεων στα προβλήματα της ανταγωνιστικότητας του νηολόγιου -και σε επίπεδο κόστους αλλά και εκσυγχρονισμού-, στην δημιουργία σταθερού θεσμικού και φορολογικού πλαισίου, στην αντιμετώπιση  της πειρατείας, στην ενίσχυση του ναυτικού επαγγέλματος με την παροχή κινήτρων και την αύξηση της δυναμικότητας των σχολών, στην εκπροσώπηση των εθνικών συμφερόντων στα ευρωπαϊκά fora  όπου επικρατεί η τάση μονομερούς επιβολής μέτρων που αφορούν την ευρωπαϊκή περιφέρεια σε μια βιομηχανία που λειτουργία σε παγκόσμια κλίμακα) στην υπόθεση της εκπομπής ρύπων και στην δημιουργία ενός κλίματος φιλικότερου προς την πλοιοκτησία.
 
Η «ΠΟΙΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ» ΤΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Ο εκ των βετεράνων του ελληνικού εφοπλισμού καπετάν Παναγιώτης Τσάκος σε τελετή ονοματαδοσίας πλοίου του στο λιμάνι του Πειραιά μεσούσης της κρίσης στην Ελλάδα άφησε ιστορία πρόσφατα λέγοντας πως «στα 30 μου ναυπηγούσαμε βαπόρια στην Ελλάδα.
Ας ξανακάνουμε όραμά μας να μας αξιώσει ο Θεός σύντομα να βαφτίζουμε και να υψώνουμε τη σημαία μας σε πλοία που να χτίζονται πάλι από Έλληνες σε ελληνικά ναυπηγεία.

Η πραγματοποίηση του ονείρου αυτού είναι χρέος μας εθνικό και επαφίεται στη συναίνεση και τον πατριωτισμό μας. Το οφείλουμε και πιστεύω απόλυτα, πως το μπορούμε». Όμως το όραμα αυτό προσκρούει στις αρτηριοσκληρώσεις της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας αλλά και στις κατά καιρούς κραυγές της Αριστεράς για μεγάλη φορολογική επιβάρυνση του εφοπλισμού.

Όπως εξηγούν όμως τραπεζικοί κύκλοι το ισχύον καθεστώς φορολόγησης της ποντοπόρου στην Ελλάδα που γίνεται με σταθερό και ανταγωνιστικό τρόπο ανεξάρτητο από την κερδοφορία, έχει φέρει έσοδα τα τελευταία τρία χρόνια κατά τα οποία οι ναυλαγορές έχουν κατακρημνιστεί που θα ήταν μηδενικά εάν φορολογείτο με βάση την κερδοφορία της η οποία είναι αρνητική.

Στο επιχείρημα ότι στα χρυσά χρόνια της ναυτιλίας η επιβάρυνσή τους ήταν μικρή εξηγούν ότι η χώρα έχει διακριθεί στον κλάδο ακριβώς διότι λειτουργεί με πολύ ανταγωνιστικό, σε αυτό τουλάχιστον τον τομέα, τρόπο. «Η ελληνική ναυτιλία, ως όχημα της παγκόσμιας οικονομίας, πρέπει να διασφαλίσει τη διεθνή ανταγωνιστικότητά της» τονίζουν οι εφοπλιστές.

Χρειάζεται πολιτική βούληση αποφασιστικότητα και πράξεις. Όχι μόνον ευχολόγια, υπογραμμίζουν  Έλληνες εφοπλιστές. Η αναζήτηση των λόγων που έχει διαπρέψει και γιγαντωθεί η ναυτιλία στην χώρα θα μπορούσε να αποτελέσει μοντέλο και για άλλους κλάδους όπως ο τουρισμός, η βαριά βιομηχανία αλλά και οι υπηρεσίες.

Και το μοντέλο αυτό δεν θα μπορούσε ασφαλώς να λειτουργήσει με επιθετικά αυξημένη φορολογία. «Τώρα που όλοι κατάλαβαν ότι χρειάζεται ανάπτυξη, αν προσέξουν, ενδέχεται  να καταλάβουν και ότι η ναυτιλία αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα για την ανάγκη μείωσης της εμπλοκής του κράτους στην οικονομία».

CFO Agenda (T. 021)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο CFO Agenda Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Τρόφιμα – Ποτά

Τηλεπικοινωνίες

Goverment

Τουρισμός

Ηλεκτρικά - Ηλεκτρονικά Είδη

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Πληροφορική

Μεταφορές / Logistics

Ενέργεια / Περιβάλλον

Κατασκευές

Sales

Ναυτιλία

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778