CFO Agenda - Πρόσβαση στη διεθνή ρευστότητα από τις ελληνικές επιχειρήσεις; Ναι, είναι δυνατόν!

Τετάρτη, 12 Δεκεμβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Corporate finance

Πρόσβαση στη διεθνή ρευστότητα από τις ελληνικές επιχειρήσεις; Ναι, είναι δυνατόν!

27 Φεβρουαρίου 2013 | 09:18 Γράφει η Σοφία   Παπασάββα Topics: Liquidity

Έχουν περάσει οι εποχές που οι έλληνες CFOs καλούσαν την τράπεζά τους, ζητούσαν χρήματα και έβγαινε αμέσως (ή έστω σχεδόν αμέσως) η επιταγή. Έχουν περάσει οι εποχές που οι δανειζόμενες επιχειρήσεις έβαζαν τους τραπεζίτες σε μια αίθουσα και τους άφηναν να τσακώνονται για το χαμηλότερο επιτόκιο και ποιος θα αναλάβει το βασικό ρόλο στο κοινοπρακτικό δάνειο εκατομμυρίων ευρώ. Σήμερα, οι δανειζόμενες επιχειρήσεις δεν επωφελούνται από τέτοιο goodwill καθώς οι ελληνικές τράπεζες έχουν περιορισμένη ρευστότητα, ακόμα και για τους μακροχρόνιους πελάτες τους. Τι μπορεί λοιπόν να κάνει ένας Έλληνας CFO ώστε να έχει πρόσβαση στη ρευστότητα σε ένα τέτοιο περιβάλλον;

Το άρθρο επιχειρηματολογεί ότι οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της Ελλάδας θα μπορούσαν να γίνουν πιο ελκυστικές, να σηκώσουν το χέρι ψηλά και να φωνάξουν δυνατά έτσι ώστε να πλασαριστούν σωστά στο εξωτερικό. Καμία τράπεζα δεν πρόκειται να έρθει χτυπώντας το κουδούνι, και γι’ αυτό οι ίδιες οι επιχειρήσεις είναι εκείνες που πρέπει να βγουν προς τα έξω. Οι διεθνείς αγορές είναι ενεργές. Οι όγκοι του 2012 μπορεί να ήταν χαμηλότεροι σε σχέση με το 2011, αλλά οι τράπεζες δανείζουν. Πράγματι. Και πριν βιαστείτε να πείτε: «αλλά εμείς είμαστε στην Ελλάδα…», προσέξτε ότι υπάρχουν τρόποι να το ξεπεράσετε αυτό, καθώς δύο είναι οι βασικοί παράγοντες μιας δανειακής απόφασης: η δομή και η τιμή.

Πρόσφατες Επιτυχίες
Η Dealogic αναφέρει ότι τα κοινοπρακτικά δάνεια στην περιοχή της ΕΜΕΑ το 2012 ανήλθαν σε 783,2 δισ. δολάρια. Ο δανεισμός στην Ανατολική Ευρώπη έφτασε τα 60,9 δισ. δολάρια. Ο δανεισμός στην Κεντρική Ευρώπη τα 4,2 δισ. δολ. Αν και ο δανεισμός στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης δεν αναφέρεται ξεχωριστά, μια ματιά στην Thomson Reuters, αποκαλύπτει ότι υπήρξαν έξι «ελληνικά» κοινοπρακτικά δάνεια από τον Ιούνιο και μετά (Πίνακας 1).Υπάρχουν διεθνείς δανειστές που δανείζουν ελληνικές επιχειρήσεις, όπως οι: Arab Bank, Arab National, Barclays, BNP Paribas, Citi, Credit Suisse, Emirates, First Gulf, HSBC, ING, Japan Bank for International Cooperation, Mashreq, PPF Banka, Raiffeisen, Samba, Société Générale, Standard Chartered, United Bulgarian Bank. Μπορεί να μην είναι οι συνήθεις ύποπτοι, αλλά όλοι είναι γνωστοί πιστωτικοί οργανισμοί πίσω από ένα ή περισσότερα από τα προαναφερθέντα κοινοπρακτικά δάνεια.

Η Leaf Tobacco A. Michailides βγήκε επίσης στις διεθνείς αγορές το 2012, αλλά οι λεπτομέρειες δεν έγιναν γνωστές. Οι τράπεζες που συμμετείχαν στο δανεισμό συμπεριελάμβαναν την Deutsche Bank και την FBN (UK). Φυσικά η λίστα των δανειζόμενων εταιρειών δεν είναι εξαντλητική. Μπορούμε όμως να εξάγουμε συμπεράσματα ως προς το γιατί οι συγκεκριμένοι δανειζόμενοι πέτυχαν.

Τα κοινά χαρακτηριστικά τους είναι:
• Σημαντικό μέρος της επιχειρηματικής δραστηριότητάς τους είτε πραγματοποιείται στο εξωτερικό είτε επιτυγχάνεται μέσω εξαγωγών
• Έχουν πάγια κεφάλαια (ή μακροχρόνια συμβόλαια) να προσφέρουν ως ασφάλεια
• Πρόκειται για επιχειρήσεις αξίας πολλών εκατομμυρίων

Ωστόσο, δεν έχουν όλες παγκοσμίως γνωστά brands. Δεν είναι όλες εισηγμένες. Δεν μπορούν όλες να αποκτήσουν πρόσβαση σε μακροχρόνιο δανεισμό (5 ετών). Δεν απαιτήθηκε από όλους να έχουν νομική υπόσταση στο εξωτερικό. Ποιο ήταν το κυρίαρχο κοινό χαρακτηριστικό σε αυτές τις επιχειρήσεις; Προσπάθησαν! Έκαναν την προσπάθειά τους και είχαν τη δύναμη να κυνηγήσουν δομημένο δανεισμό με υψηλές πιθανότητες επιτυχίας. Σίγουρα δεν ήταν εύκολο, αλλά δικαιώθηκαν από το αποτέλεσμα.

Το Ελάχιστο
Υψηλή πιθανότητα επιτυχίας: υπάρχει κάποια κρυμμένη φόρμουλα πίσω από αυτόν τον ορισμό; Σίγουρα όχι. Το άρθρο σαφώς και δεν υποστηρίζει ότι κάθε ελληνική επιχείρηση μπορεί να δανειστεί από τις διεθνείς αγορές. Ωστόσο επιχειρηματολογεί ότι μέσω της εξασφάλισης βασικών χαρακτηριστικών, οι επιχειρήσεις αυξάνουν την «ελκυστικότητά τους» απέναντι στους διεθνείς πιστωτές. Ας ξεκινήσουμε από τα ελάχιστα:
• Σταθερά ή αυξανόμενα έσοδα
• 3 χρόνια θετικού EBITDA
• Ισχυρούς οικονομικούς δείκτες
• Καλό ιστορικό της σχέσης τους με τις τράπεζες
• Σημαντική εξάρτηση από (αυξανόμενες) εξαγωγές
• Ο/H CFO μιλά Αγγλικά.

Οι πρώτες τέσσερις απαιτήσεις δεν θα έπρεπε να ξαφνιάζουν κανέναν CFO. Αν δεν υπάρχουν σταθερά έσοδα, θετικό EBITDA, λογικοί δείκτες μόχλευσης και καλό ιστορικό εξυπηρέτησης δανείων, τότε μια επιχείρηση δεν είναι άξια δανεισμού ακόμα και σε καλούς καιρούς. Αν υποθέσουμε ότι τα κριτήρια αυτά ικανοποιούνται, ας περάσουμε στο επόμενο: τις εξαγωγές. Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι εν μέρει προστατευμένες από την τοπική πραγματικότητα της μειούμενης ζήτησης.

Οι διαφοροποιημένες πηγές εσόδων και οι επαναλαμβανόμενες πωλήσεις που προέρχονται από τις (αναπτυσσόμενες) διεθνείς αγορές, υποδεικνύουν ότι πρόκειται για επιχειρήσεις που διακρίνονται από στιβαρότητα, ανεξάρτητα από τη χώρα προέλευσής τους. Είναι πολύ κρίσιμο να προέρχεται σημαντικό ποσοστό των εσόδων από το εξωτερικό, ιδανικά από διάφορες αγορές και υπό καθεστώς μακροχρόνιων συμβάσεων με σταθερούς πελάτες. Αν αυτή είναι η αφετηρία, τότε όλα τα υπόλοιπα θα μπορούσαν να είναι πιο εύκολα. Εκ των ενόντων, δεν είναι όλες οι επιχειρήσεις της Ελλάδας επιλέξιμες, αλλά οπωσδήποτε υπάρχουν κάποιες. Α, ναι! και ο/η CFO πρέπει οπωσδήποτε να μιλά καλά Αγγλικά.

Το άρθρο επιχειρηματολογεί ότι οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της Ελλάδας θα μπορούσαν να γίνουν πιο ελκυστικές, να σηκώσουν το χέρι ψηλά και να φωνάξουν δυνατά έτσι ώστε να πλασαριστούν σωστά στο εξωτερικό. Καμία τράπεζα δεν πρόκειται να έρθει χτυπώντας το κουδούνι, και γι’ αυτό οι ίδιες οι επιχειρήσεις είναι εκείνες που πρέπει να βγουν προς τα έξω. Οι διεθνείς αγορές είναι ενεργές. Οι όγκοι του 2012 μπορεί να ήταν χαμηλότεροι σε σχέση με το 2011, αλλά οι τράπεζες δανείζουν. Πράγματι. Και πριν βιαστείτε να πείτε: «αλλά εμείς είμαστε στην Ελλάδα…», προσέξτε ότι υπάρχουν τρόποι να το ξεπεράσετε αυτό, καθώς δύο είναι οι βασικοί παράγοντες μιας δανειακής απόφασης: η δομή και η τιμή.

Πρόσφατες Επιτυχίες
Η Dealogic αναφέρει ότι τα κοινοπρακτικά δάνεια στην περιοχή της ΕΜΕΑ το 2012 ανήλθαν σε 783,2 δισ. δολάρια. Ο δανεισμός στην Ανατολική Ευρώπη έφτασε τα 60,9 δισ. δολάρια. Ο δανεισμός στην Κεντρική Ευρώπη τα 4,2 δισ. δολ. Αν και ο δανεισμός στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης δεν αναφέρεται ξεχωριστά, μια ματιά στην Thomson Reuters, αποκαλύπτει ότι υπήρξαν έξι «ελληνικά» κοινοπρακτικά δάνεια από τον Ιούνιο και μετά (Πίνακας 1).Υπάρχουν διεθνείς δανειστές που δανείζουν ελληνικές επιχειρήσεις, όπως οι: Arab Bank, Arab National, Barclays, BNP Paribas, Citi, Credit Suisse, Emirates, First Gulf, HSBC, ING, Japan Bank for International Cooperation, Mashreq, PPF Banka, Raiffeisen, Samba, Société Générale, Standard Chartered, United Bulgarian Bank. Μπορεί να μην είναι οι συνήθεις ύποπτοι, αλλά όλοι είναι γνωστοί πιστωτικοί οργανισμοί πίσω από ένα ή περισσότερα από τα προαναφερθέντα κοινοπρακτικά δάνεια.

Η Leaf Tobacco A. Michailides βγήκε επίσης στις διεθνείς αγορές το 2012, αλλά οι λεπτομέρειες δεν έγιναν γνωστές. Οι τράπεζες που συμμετείχαν στο δανεισμό συμπεριελάμβαναν την Deutsche Bank και την FBN (UK). Φυσικά η λίστα των δανειζόμενων εταιρειών δεν είναι εξαντλητική. Μπορούμε όμως να εξάγουμε συμπεράσματα ως προς το γιατί οι συγκεκριμένοι δανειζόμενοι πέτυχαν.

Τα κοινά χαρακτηριστικά τους είναι:
• Σημαντικό μέρος της επιχειρηματικής δραστηριότητάς τους είτε πραγματοποιείται στο εξωτερικό είτε επιτυγχάνεται μέσω εξαγωγών
• Έχουν πάγια κεφάλαια (ή μακροχρόνια συμβόλαια) να προσφέρουν ως ασφάλεια
• Πρόκειται για επιχειρήσεις αξίας πολλών εκατομμυρίων

Ωστόσο, δεν έχουν όλες παγκοσμίως γνωστά brands. Δεν είναι όλες εισηγμένες. Δεν μπορούν όλες να αποκτήσουν πρόσβαση σε μακροχρόνιο δανεισμό (5 ετών). Δεν απαιτήθηκε από όλους να έχουν νομική υπόσταση στο εξωτερικό. Ποιο ήταν το κυρίαρχο κοινό χαρακτηριστικό σε αυτές τις επιχειρήσεις; Προσπάθησαν! Έκαναν την προσπάθειά τους και είχαν τη δύναμη να κυνηγήσουν δομημένο δανεισμό με υψηλές πιθανότητες επιτυχίας. Σίγουρα δεν ήταν εύκολο, αλλά δικαιώθηκαν από το αποτέλεσμα.

Το Ελάχιστο
Υψηλή πιθανότητα επιτυχίας: υπάρχει κάποια κρυμμένη φόρμουλα πίσω από αυτόν τον ορισμό; Σίγουρα όχι. Το άρθρο σαφώς και δεν υποστηρίζει ότι κάθε ελληνική επιχείρηση μπορεί να δανειστεί από τις διεθνείς αγορές. Ωστόσο επιχειρηματολογεί ότι μέσω της εξασφάλισης βασικών χαρακτηριστικών, οι επιχειρήσεις αυξάνουν την «ελκυστικότητά τους» απέναντι στους διεθνείς πιστωτές. Ας ξεκινήσουμε από τα ελάχιστα:
• Σταθερά ή αυξανόμενα έσοδα
• 3 χρόνια θετικού EBITDA
• Ισχυρούς οικονομικούς δείκτες
• Καλό ιστορικό της σχέσης τους με τις τράπεζες
• Σημαντική εξάρτηση από (αυξανόμενες) εξαγωγές
• Ο/H CFO μιλά Αγγλικά.

Οι πρώτες τέσσερις απαιτήσεις δεν θα έπρεπε να ξαφνιάζουν κανέναν CFO. Αν δεν υπάρχουν σταθερά έσοδα, θετικό EBITDA, λογικοί δείκτες μόχλευσης και καλό ιστορικό εξυπηρέτησης δανείων, τότε μια επιχείρηση δεν είναι άξια δανεισμού ακόμα και σε καλούς καιρούς. Αν υποθέσουμε ότι τα κριτήρια αυτά ικανοποιούνται, ας περάσουμε στο επόμενο: τις εξαγωγές. Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι εν μέρει προστατευμένες από την τοπική πραγματικότητα της μειούμενης ζήτησης.

Οι διαφοροποιημένες πηγές εσόδων και οι επαναλαμβανόμενες πωλήσεις που προέρχονται από τις (αναπτυσσόμενες) διεθνείς αγορές, υποδεικνύουν ότι πρόκειται για επιχειρήσεις που διακρίνονται από στιβαρότητα, ανεξάρτητα από τη χώρα προέλευσής τους. Είναι πολύ κρίσιμο να προέρχεται σημαντικό ποσοστό των εσόδων από το εξωτερικό, ιδανικά από διάφορες αγορές και υπό καθεστώς μακροχρόνιων συμβάσεων με σταθερούς πελάτες. Αν αυτή είναι η αφετηρία, τότε όλα τα υπόλοιπα θα μπορούσαν να είναι πιο εύκολα. Εκ των ενόντων, δεν είναι όλες οι επιχειρήσεις της Ελλάδας επιλέξιμες, αλλά οπωσδήποτε υπάρχουν κάποιες. Α, ναι! και ο/η CFO πρέπει οπωσδήποτε να μιλά καλά Αγγλικά.


Τα «Nice-To-Haves»
Πλέον των ελαχίστων προδιαγραφών, υπάρχουν κάποιες απαιτήσεις που ‘καλό είναι να υπάρχουν’ ώστε να συνεισφέρουν σε μια θετική απόφαση πίστωσης:

Μακροχρόνιες συμβάσεις με πελάτες: Όσο μεγαλύτερη η διάρκεια της σύμβασης, τόσο μεγαλύτερη η διάρκεια του δανείου. Οι πελάτες από το εξωτερικό διαθέτουν πιθανότατα σχέση με τις τράπεζες της χώρας τους, καθιστώντας πιο εύκολη την απόφαση αναζήτησης δανεισμού στη συγκεκριμένη τραπεζική αγορά. Για παράδειγμα, ένας Έλληνας παραγωγός που έχει σύμβαση με την Makro Μεγάλης Βρετανίας μπορεί να αναθέσει σε βρετανικές τράπεζες τη σύμβαση αυτή, έναντι της οποίας θα διεκδικήσει δανεισμό. Οι βρετανικές τράπεζες αισθάνονται πολύ πιο άνετα με τον μακροχρόνιο κίνδυνο που αναλαμβάνουν με την Makro UK παρά με μια ελληνική επιχείρηση. Ομοίως, ένα εργοστάσιο επεξεργασίας σόγιας που έχει μακροχρόνιες συμβάσεις με την Bunge Poland μπορεί να προσεγγίσει πολωνικές τράπεζες, κ.λπ.

Πάγια κεφάλαια: Τα πάγια κεφάλαια είναι πάντα ένα πλεονέκτημα, όπως για παράδειγμα, μια αλυσίδα λιανικών πωλήσεων, ένα εργοστάσιο, ένα λατομείο. Η Ελλάδα όμως έχει αναπτύξει μια niche αγορά στον κλάδο της τεχνολογίας, με την πλειοψηφία των εταιρειών mobile marketing να εδρεύουν στη χώρα και πολλές ακόμα να δραστηριοποιούνται στον κλάδο Πληροφορικής και Επικοινωνιών. Με περιορισμένη εξάρτηση από τα τοπικά έσοδα, παρόλο που δεν υφίστανται πάγια κεφάλαια, ο τεχνολογικός κλάδος είναι ευπρόσδεκτος από τις διεθνείς τράπεζες και πολλές από αυτές τις εταιρείες μπορούν να διεκδικήσουν δάνεια στο εξωτερικό. Πολλές τράπεζες μπορούν να αποδέχονται πλήρως τον cash flow δανεισμό και προσφέρουν τέτοιου είδους δανεισμό εδώ και δεκαετίες, σε διάφορους κλάδους.

Διεθνής παρουσία: Ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο είναι η παρουσία στο εξωτερικό. Προσδοκώντας ότι οι εγγυήσεις που θα δοθούν από κάποια ελληνική μητρική θα είναι χαμηλής αξίας, τότε η θυγατρική στο εξωτερικό θα πρέπει η ίδια να είναι άξια πίστωσης. Οι επιτροπές πιστώσεων των τραπεζών εξετάζουν πολλούς παράγοντες όταν λαμβάνουν αποφάσεις για δανεισμό, με κυρίαρχο τον κίνδυνο της χώρας (country risk). Σε κάθε χώρα υπολογίζεται ένας δείκτης εσωτερικού κινδύνου που αξιολογεί τόσο την «όρεξη ανάληψης κινδύνου» (risk-appetite) όσο και το περιθώριο που απαιτείται για να υπάρξουν επαρκείς αποδόσεις. Σήμερα, η όρεξη ανάληψης ελληνικού κινδύνου, απλά δεν υφίσταται ή απαιτεί πολύ υψηλά επιτόκια.

Μια νομική παρουσία στο εξωτερικό δημιουργεί μια διαφορετική δανειακή δομή η οποία έχει να κάνει με έναν δανειζόμενο που εδρεύει στο εξωτερικό, όπως είναι για παράδειγμα οι περιπτώσεις των Intralot, Archirodon, κλπ. Έχοντας έναν δανειζόμενο σε διαφορετική δικαιοδοσία, με χρηματικές ροές που δημιουργούνται στο εξωτερικό, ιδανικά χωρίς αυτές να σχετίζονται με την Ελλάδα, σημαίνει ότι οι τράπεζες μπορούν να δώσουν διαφορετικό δείκτη κινδύνου χώρας. Ακόμα και το country risk της Αλβανίας είναι λίγο καλύτερο από αυτό της Ελλάδας αυτές τις μέρες (αν και της Κύπρου δεν είναι).

Μέγεθος: Τέλος, το μέγεθος πράγματι μετράει. Δύο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο ηλιακής ενέργειας, που έχουν έσοδα από μακροχρόνιες συμβάσεις με διεθνείς πελάτες, αναπόφευκτα, η μια που παρουσιάζει κύκλο εργασιών 30 εκατ. ευρώ πιο εύκολα θα προσελκύσει διεθνείς πιστωτές σε σχέση με την άλλη που παρουσιάζει 10 εκατ. Δεν σημαίνει ότι η μικρότερη εταιρεία αποκλείεται αυτόματα, αλλά όταν οι τράπεζες χρεώνουν 2% ή 3% ή 4% του δανείου ως αμοιβή και η σχετική εργασία είναι ακριβώς η ίδια και για τις δύο εταιρείες, ανεξάρτητα από το μέγεθος του δανείου, η μεγαλύτερη συμφωνία υπερέχει της μικρότερης. Για να αναλάβουν ένα ισχυρά δομημένο, δάνειο υπέρ μιας ελληνικής επιχείρησης, οι τράπεζες θα θέλουν και μια καλή αμοιβή. Έτσι είναι τα πράγματα.

Δομές που έχουν αποτέλεσμα
Μια δοκιμασμένη δομή, που ιστορικά χρησιμοποιείται για να αποφευχθεί το country risk, είναι τα δάνεια “trade finance”. Βραχυπρόθεσμα από τη φύση του, οπότε και όχι εφαρμόσιμα σε όλες τις επιχειρήσεις, αποτελεί μια δομή που χρησιμοποιείται για προϊόντα ελαφριάς βιομηχανίας, μέταλλα και πετρέλαιο. Συχνά συμβαίνει μέσω ενός οχήματος ειδικού σκοπού (SPV) το οποίο θα έχει έδρα στο εξωτερικό και θα αποτελεί τον δανειστή (πωλητή), με τους αγοραστές να πληρώνουν απευθείας στο λογαριασμό των δανειστών.

Η Αφρική είναι σήμερα μια από τις μεγαλύτερες αγορές trade finance για τις τράπεζες, γιατί να μην γίνει και η Ελλάδα;Το Project Finance έχει εφαρμογή σε κατασκευαστικά έργα με συμφωνίες παραχώρησης και μακροχρόνιες συμβάσεις, πχ. για τις ανανεώσιμε πηγές ενέργειας. Τέτοια δάνεια βασίζονται ιδιαίτερα στην εταιρεία που έχει αναλάβει το κατασκευαστικό μέρος του έργου. Για παράδειγμα μια κινεζική εταιρεία που χτίζει εργοστάσια παραγωγής ηλιακής ενέργειας στην Ελλάδα μπορεί να εξυπηρετήσει τη χρηματοδότηση του project μέσω των κινεζικών τραπεζών. Προσθέστε και έναν πελάτη από το εξωτερικό και το project γίνεται απευθείας ελκυστικό για δανεισμό. Αυτό γίνεται σε όλον τον κόσμο. Γιατί όχι και στην Ελλάδα;

Ο δανεισμός είναι δύο πράγματα: δομή και τιμή. Η δομή αφορά την ελαχιστοποίηση του ρίσκου και η τιμή αφορά την επαρκή αμοιβή για την ανάληψη του υπόλοιπου ρίσκου. Ακόμα κι αν μια επιχείρηση δεν εξάγει προϊόντα, ή δεν είναι στον κατασκευαστικό κλάδο, υπάρχουν ακόμα δάνεια που της ταιριάζουν. Σε αυτές τις εποχές, αξίζει να αναζητήσει κανείς εναλλακτικές νομικές δομές, όπως το να ιδρύσει μια holding εταιρεία στην Ολλανδία και να μεταφέρει όλες τις κύριες συμβάσεις πελατών εκεί. Ένας άλλος τρόπος είναι – πχ. για μια εταιρεία παραγωγής με θυγατρικές στα Βαλκάνια – να διαχωρίσει τα πιο αξιόπιστα κεφάλαια έτσι ώστε να δανειστεί με την συγκεκριμένη μορφή (Πίνακας 2).

Επίσης, οι διεθνείς τράπεζες συχνά χρησιμοποιούν ασφαλίσεις δανείων, όπου έναντι ενός premium, ασφαλίζουν την έκθεση στον κίνδυνο ενός δανείου. Βεβαίως ο δανειζόμενος πληρώνει γι’ αυτό το premium, αλλά η επιλογή είναι εκεί να την σκεφτεί ο CFO. Ποιο είναι το πιο συνηθισμένο λάθος που κάνουν οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα σήμερα; Δεν διερευνούν τις επιλογές τους.

Η υπευθυνότητα των επιχειρήσεων
Μια κρίσιμη άσκηση που θα πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις όταν αναζητούν ένα δάνειο σε αυτό το περιβάλλον, είναι να προετοιμάζονται πριν προσεγγίσουν τις τράπεζες - από το να εξασφαλίσουν τις προϋποθέσεις, να αναζητήσουν νομικές συμβουλές για τις δανειακές δομές, μέχρι να αρθρώσουν μια συντονισμένη αίτηση προς τις τράπεζες. Θα μπορούσαν οι ελληνικές επιχειρήσεις να είναι καλύτερα προετοιμασμένες για τις διεθνείς αγορές;

Τότε η προσέλκυση δανείων από τα διαθέσιμα χρήματα για τη ρευστότητα, θα μπορούσε να είχε περισσότερες ελπίδες επιτυχίας. Καμία υπόσχεση και καμία σιγουριά, αλλά οι CFOs το χρωστούν στους μετόχους τους, τουλάχιστον να προσπαθήσουν. Η ρευστότητα υπάρχει και είναι διαθέσιμη. Δεν είναι ευρέως διαθέσιμη, ούτε ο δανεισμός είναι απεριόριστος, αλλά είναι σίγουρα διαθέσιμη. Οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να προετοιμαστούν καλύτερα και πιθανότατα να ζητήσουν καθοδήγηση από τους experts σε όλα τα βήματα των δομών δανεισμού που διαφέρουν από τα συνηθισμένα δάνεια.

Η εμπειρία και όρεξη για βοήθεια υπάρχουν σε μεγάλο βαθμό. Δικηγόροι, σύμβουλοι δανεισμού, φορολογικοί σύμβουλοι και εξειδικευμένες ομάδες τραπεζών, το έχουν όλοι ξανακάνει. Δεν χρειάζεται να επανεφεύρουμε τον τροχό. Το ερώτημα όμως παραμένει: Έχουν οι Έλληνες CFOs την θέληση να προσπαθήσουν;

* Η Σοφία Παπασάββα είναι Partner στην EM Finance Consulting (“EMFC”), συμβουλευτική εταιρεία δανεισμού που γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ επιχειρήσεων και της πιστωτικής κοινότητας. Η EMFC βοηθά στη μετάφραση των δανειακών αναγκών σε αξιόπιστες προτάσεις και στέκεται δίπλα στο δανειζόμενο καθ’ όλη τη διάρκεια της δανειακής διαδικασίας. Πριν τη δημιουργία της EMFC, η Σοφία εργαζόταν στον τραπεζικό κλάδο για 12 χρόνια, δημιουργώντας και εκτελώντας κοινοπρακτικά δάνεια για εταιρείες από αναπτυσσόμενες αγορές όπως τα: Αφγανιστάν, Βολιβία, Βραζιλία, Κονγκό, Ελ Σαλβαδόρ, Αίγυπτο, Γκάνα, Ουγγαρία, Κένυα, Παλαιστίνη, Ρουάντα, Σιέρρα Λεόνε, Τανζανία και άλλες.

Σημείωση:
Το πρωτότυπο άρθρο ήταν στα Αγγλικά και αποδόθηκε στα Ελληνικά από τη συντακτική ομάδα του CFO Agenda. Για να διαβάσετε το πρωτότυπο, επισκεφθείτε: http://www.emfinanceconsulting.com/sophies-blog/

CFO Agenda (T. 024)
« 1 2 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο CFO Agenda Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Τρόφιμα – Ποτά

Τηλεπικοινωνίες

Goverment

Τουρισμός

Ηλεκτρικά - Ηλεκτρονικά Είδη

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Πληροφορική

Μεταφορές / Logistics

Ενέργεια / Περιβάλλον

Κατασκευές

Sales

Ναυτιλία

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778